Om utbildning och arbete på Samhällsplanerardagen 2024

Varje år arrangerar Kulturgeografiska institutionen samhällsplanerardagen som ger studenterna på Samhällsplanerarprogrammet, 180 hp, en bättre bild av sin framtida profession genom att några alumner berättar om sina erfarenheter från utbildning och arbete.

Johannes Lidmo, doktorand på Kulturgeografiska institutionen. Foto: Anders Rickegård
Johannes Lidmo, doktorand på Kulturgeografiska institutionen, pratade om nordisk samhällsplanering på Samhällsplanerardagen 2024. Foto: Anders Rickegård

Årets samhällsplanerardag som hölls den 25 september inledes med att Johannes Lidmo, doktorand på Kulturgeografiska institutionen, pratade om nordisk samhällsplanering och sitt tidigare arbete på Nordregio, ett av Nordiska Ministerrådets institut.

I panelsamtal och frågestund om karriär, arbetsmarknad, arbetsuppgifter med mera deltog tidigare samhällsplanerarstudenter som idag är anställda inom Bærum kommune, Energimyndigheten, Huddinge kommun, Stockholms universitet och Uppsala kommun. Alumnerna delade med sig av erfarenheter från en rad arbetsplatser inom kommuner, konsultföretag, ideella organisationer, länsstyrelser, regioner och statliga verk.
Studenterna fick också tips om jobbsökande och nätverksbyggande.