Tre nya universitetslektorer vid institutionen

Vi välkomnar Juta Kawalerowicz, Linn Axelsson och Ståle Holgersson som nyanställda universitetslektorer vid Kulturgeografiska institutionen.

Juta Kawalerowicz, LInn Axelsson och Ståle Holgersen är nyanställda universitetslektorer vid Stockholms universitet.

Juta Kawalerowicz är sociolog och undervisar i kulturgeografi vid Stockholms universitet. Hennes forskning berör bland annat mellangruppattityder och kontextuella effekter i attitydbildning och politiskt beteende. Juta avlade sin doktorsexamen vid Nuffield College, Oxford University, 2016 och är sedan 2024 anställd som universitetslektor i kulturgeografi med inriktning mot GIS vid Stockholms universitet.

Linn Axelsson avlade sin doktorsexamen vid Stockholms universitet 2012. Linn var sedan gästforskare vid The Open University (2013–2016) och University of Oxford (2017) och universitetslektor vid Linköpings universitet innan hon återvände till institutionen, som universitetslektor i kulturgeografi med inriktning mot samhällsplanering, för att fortsätta sin forskning om den globala cirkulationen av människor och produkter.

Ståle Holgersen kommer närmast från Örebro universitet där han arbetade som universitetslektor. Hans nuvarande forskning är inriktad på stadsplanering och utveckling, klass, kriser och klimat, urban och social geografi samt hållbar utveckling och klimatförnekelse. Ståle disputerade vid Lunds universitet 2014 och är nu universitetslektor i kulturgeografi med inriktning mot samhällsplanering vid Stockholms universitet.