Ishav - utställning med polarmotiv och föredrag

Utställning torsdag-söndag 30 november-22 december, 2024, kl 12:00-17:00. Vernissage lördag 30 november, 2024, kl 12:00-17:00 med samtal kl 14:00. Föredragssöndag, 8 december, 2024, kl 17:00-18.30.

Plats: Slipvillan, Långholmen

Utställning och vernissage

Konstnärerna Ida Rödén och professor Ian Brooks ställer ut akvareller och tryck med polarmotiv från expeditionen ARTofMELT 2023.

Föredragssöndag

Martin Jakobsson, professor i marin geologi och geofysik vid Stockholms universitet, föreläser om sin forskning kring Arktis och kartläggningen av havsbottnar. Han kommer också att diskutera sina samarbeten med konstnärer, där vetenskap och kreativitet möts.

Etsning och akvarell: Ian Brooks and Ida Rödén
Tryck och akvarell: Ian Brooks och Ida Rödén

Ishav

Det sägs ofta att de som ger sig in i polarområdena aldrig riktigt lämnar dem. De grips inte bara av ett behov, utan snarare en besatthet – en oförklarlig längtan att återvända. Köldens rike kan bäst beskrivas som ett tillstånd, snarare än en enkel geografisk plats.

Det var i detta isskap* som konstnärerna Ida Rödén och Ian Brooks lärde känna varandra, ombord på en isbrytare som manövrerade genom metertjock is. Deras vänskap växte fram i en miniatyrvärld där det tog 30 sekunder att gå från hytten på andra däck till maten på första däck, 15 sekunder till arbetsplatsen på fjärde däck, och 25 sekunder till gymmet eller biografen. Bastun var aldrig mer än 10-15 sekunder bort, beroende på vilken du valde. I detta slutna samhälle, där dricksvatten utvanns ur havet och gårdagens grönsaker blev vegetariska biffar till middag, navigerade isbrytaren Oden det arktiska landskapet med känselspröt och tentakler som mätte och absorberade dess omgivningar.

I utställningen ”Ishav” återförenas Ida Rödén och Ian Brooks på fast mark för att skildra köldens rike – ett vidsträckt och ständigt föränderligt landskap som ännu ett tag är både gammalt och nytt. Men våra ishav smälter. I utställningen möts konstens och vetenskapens världar i sin uppskattning för det ovissa. Genom att lära oss att se mer än vad förnuftet föreslår, kan vi upptäcka nya sätt att bemöta framtidens utmaningar, både i tanke och handling.

Ida Rödén, verksam i Stockholm och utbildad vid konsthögskolan i Umeå samt California College of the Arts i San Francisco, deltog i expeditionen ARTofMELT på inbjudan av Polarforskningssekretariatet. Hon blev därmed den 37:e konstnären att medverka i deras konstprogram. I sin packning hade hon med sig fyra små böcker med akvarellpapper, och genom att måla minst en akvarell om dagen lärde hon känna båten, besättningen, forskarna och isen. Dessa akvareller utgör grunden för verken som visas i utställningen.

Ian Brooks, verksam i Leeds, Storbritannien, är grafiker och atmosfärsforskare. Hans akademiska forskning har tagit honom till de extrema miljöerna vid både nord- och sydpolen, och han har deltagit i fem expeditioner med isbrytaren Oden. De arktiska landskapen har inspirerat många av de etsningar som visas i utställningen. Under expeditionen ARTofMELT var Ian Brooks upptagen med att leda ett av de större forskningsprojekten, men han fann ändå tid för en del skissarbete.

ARTofMELT (Atmospheric Rivers and the Onset of Sea Ice Melt) ägde rum mellan den 7 maj och 15 juni 2023 i Norra ishavet och syftade bland annat till att studera atmosfäriska floder – inflöden av varm och fuktig luft från söder – för att undersöka de förändringar som sker under övergången från vinter till sommar i Arktis. Ombord på isbrytaren Oden fanns 38 forskare, 23 besättningsmedlemmar, 12 anställda från Polarforskningssekretariatet och en konstnär.

*ett begrepp som Gunnar Brusewitz använder i ”Arktisk sommar. Med Ymer genom Ishavet.”

Utställningen finansieras med stöd från Kulturrådet.