Annika Alexius kommenterar inflationssiffran

”Sänk räntan 1 procentenhet”, säger Annika Alexius i både Svenska Dagbladet och Studio ett.

Annika Alexius
Annika Alexius är professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet. Foto: Rickard Kilström

Inflationen sjunker mer än väntat, i augusti ner till 1,2 procent enligt KPIF, Riksbankens målvariabel för inflationen. Riksbankens mål är på 2,0 procent.

I SR:s program Studio ett möter Annika Alexius, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet, Nordeas chefekonom Annika Winsth, i ett samtal om räntesänkningarna.

”Ta bort bromsen från pedalen helt, det vill säga sänk räntan med 1 procent”, säger Annika Alexius. Annika Winsth håller inte med: ”Det tycker jag är olämpligt och riskfyllt.”

Annika Alexius kommenterar också inflationssiffran i Svenska Dagbladet och Affärsvärlden.

Lyssna på samtalet i Studio Ett

Läs artikeln i Svenska Dagbladet