David Jackson om sociala normer och bestraffning

”Vi bör förstå normer genom att analysera interaktioner mellan regler och föreskrivna beteenden”, säger David Jackson om sin avhandling i nationalekonomi.

David Jackson och disputation på grå bakgrund.
David Jackson är doktorand vid Nationalekonomiska institutionen, Stockholms universitet.

Vad visar du i avhandlingen?

– Jag utvecklar en modell som undersöker ekonomiska interaktioner mellan rykte och kostsamma sociala bestraffningar. En av mina slutsatser är att vi bör förstå normer genom att analysera interaktioner mellan regler och föreskrivna beteenden, snarare än att betrakta isolerade normer.

Att förstå hur det ekonomiska sammanhanget påverkar sociala normer är avgörande.

Hur kan dina resultat användas?

– Att förstå hur det ekonomiska sammanhanget påverkar sociala normer är avgörande i många fall där vi vill använda gemenskapsbaserad upprätthållande för att stödja vissa handlingar, interventioner eller regeländringar.

Vad har du för planer framöver?

– Jag börjar en tvåårig postdoktoranställning vid Vrije University i Amsterdam i juni. Jag hoppas kunna fokusera på min karriär och att publicera min forskning.

Om avhandlingen och disputationen

David Jacksons avhandling i nationalekonomi heter Enforcing Social Norms: How Economics Shapes Reputation and Social Punishment.

Den offentliga disputationen äger rum den 21 maj kl. 10.00 i hörsal 9, Södra huset D, vid Stockholms universitet.

Läs avhandlingen här