Hur könsnormer påverkar föräldrars ansvar för barnomsorg

Peter Skogman Thoursie medverkar i en studie publicerad i Journal of Labor Economics, som undersöker hur könsnormer påverkar fördelningen av ansvaret för barnomsorg när föräldrarnas relativa löner förändras.

Studien är skriven av Andrea Ichino, Martin Olsson, Barbara Petrongolo och Peter Skogman Thoursie, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Kvinnor lägger ner mer tid på barnomsorg

Genom att analysera effekterna av svenska skattereformer undersöker forskarna hur både infödda och invandrade par från olika kulturer anpassar sitt uttag av tillfällig föräldrapenning (vård av barn, VAB).

Studien visar att par från kulturer med mer traditionella könsroller har en tendens att omfördela mer VAB till mammorna om pappans marginalskattesats sänks, vilket innebär att han kan tjäna mer.

Däremot är paren mindre benägna att överföra VAB till pappan om mamman får en skattesänkning. Detta mönster förstärker traditionella könsroller, där kvinnan fortsätter att ta huvudansvaret för barnomsorgen, trots förändringar i familjens inkomster.

Mer om studien

”Taxes, Childcare and Gender Identity Norms” publiceras i Journal of Labor Economics, som ges ut av University of Chicago Press.

Läs studien här

Mer om Peter Skogman Thoursie