Nicklas Nordfors försvarade sin avhandling i nationalekonomi

Den 6 september försvarade Nicklas Nordfors sin avhandling om urbanisering och internationell handel i utvecklingsländer.

Om avhandlingen

Nicklas Nordfors avhandling, Essays on Development and the Environment, består av tre fristående uppsatser. I den undersöker han bland annat urbanisering i låg- och medelinkomstländer och sambandet mellan hur städer växer och befolkningstillväxten.

Läs en intervju med Nicklas

Om disputationen

Guy Michaels från London School of Economics and Political Science var opponent. I betygskommittén satt Tessa Bold, Institutet för internationell ekonomi, Niklas Bengtsson, Uppsala universitet, och Shon Ferguson, Sveriges lantbruksuniversitet. Närvarade gjorde även ordförande Ann-Sofie Kolm och handledare Anna Tompsett och Andreas Madestam, Nationalekonomiska institutionen.

I september börjar Nicklas Nordfors som forskare vid Institutionen för nationalekonomi med statistik vid Göteborgs universitet.