Johannes Finnman Grönaas avhandling om hur förskolepersonal upplever arbetet i L2-grupper

I sin doktorsavhandling har Johannes Finnman Grönaas undersökt arbetsförhållanden och välbefinnande hos förskolepersonal med fokus på förskolor med hög andel barn som är tidiga andraspråksinlärarare. Resultaten visar att förskolepersonal som arbetar i grupper där många barn har andra modersmål än svenska, efterlyser mer stöd och utbildning

Johannes Finnman Grönaas 
Doktorsavhandling, 2024
Akademin för hälsa, vård och välfärd, Mälardalens unviversitet

 

Syfte och metod

Avhandlingens övergripande syfte är att utforska och undersöka förskolepersonalens arbetsförhållanden och professionella välmående i arbetet med barn i förskolor med en hög andel tidiga andraspråksinlärare. De arbetsvillkor som tas upp är sådana som påverkar personalens professionella välbefinnande och möjlighetet att utföra professionellt arbete utifrån läroplanens intentioner. Ambitionen är att forskningen ska ge värdefulla insikter som kan vägleda policy, praxis och framtida forskning, för att i slutändan bidra till berikningen av pedagogisk kvalitet och jämlikhet i svensk förskola.  

Avhandlingen bygger på fyra olika studier med en utforskande sekventiell design. Studie 1 och studie 2 utgörs huvudsakligen av kvalitativa induktiva intervjuer för att kartlägga förskolans arbetskontext, dess sociala interaktioner och arbetsförhållanden i barngrupper där barnen har andra modersmål än svenska. Studie 3 och 4 har istället en mer deduktiv och analytisk ansats med frågeformulär och tvärsnittsstudier.

Studie 1 undersöker förskolepersonalens stöd till barnens engagemang. Studie II fokuserar på förskolepersonalens upplevelser av sina arbetsförhållanden. Studie III undersöker förskolepersonalens lyhördhet och barnens engagemang i relation till barnens beteendesvårigheter och bemanning. Studie IV vill identifiera vilka arbetsförhållanden som förutspår förskolepersonalens professionella välbefinnande i barngrupper där barnen är nybörjare i svenska språket.

 

Resultat

Personalens välmående påverkas av balansen mellan arbetsbörda och resurser, relationerna med barn och föräldrar, samt förmågan att hantera organisatoriska förändringar och mångfald. 

Resultaten visar bland annat att det finns utmaningar både i organisationen och på personlig nivå. Personalomsättningen är ofta hög. Det finns svårigheter med att rekrytera ny personal vilket gör att de professionella relationerna och samarbetet mellan medarbetarna inte alltid hinner fördjupas på dessa förskolor. 

Personalen upplever att stödet från rektorerna ofta brister och ett skäl till detta kan vara att det saknas kompetens hos rektorerna om vad det innebär att arbeta i en mångkulturell kontext. 

Personalen anser även att den utbildning de har inte förberett dem tillräckligt för arbetet i mångkulturell kontext. Barnen leker och interagerar mindre med varandra när språkbarriärer finns vilket gör att pedagogerna behöver stötta gruppdynamiken i barngrupperna. 

Språkbarriärer och kulturella skillnader gör även att kontakterna med vårdnadshavarna ställer särskilda krav.

Avhandlingen betonar behovet av policy- och praxisförändringar för att stödja förskolepersonal och bidra till ökad förståelse för den komplexitet och de utmaningar som förskolepersonal som arbetar med barn som är tidiga andraspråksanvändare har. 

Läs avhandlingen Preschool staff’s working conditions and professional well-being in contexts with high proportions of early second language learners

Läs en intervju med Johannes Finnman Grönaas på Skolportens webb

På denna sida