Nora Duggan: Deaf migrants in Swedish adult education

Hur påverkas språkinlärningen och integrationen för döva migranter i Sverige av språkliga, sociala och kulturella faktorer? Nora Duggans avhandling belyser de unika utmaningar dessa elever möter och behovet av anpassad språkundervisning.

Nora Duggan
Doktorsavhandling, 2024
Stockholm universitet, Institutionen för lingvistik

 

Syfte och metod

Avhandlingen, genomförd av forskaren Nora Duggan, fokuserar på språkinlärning för döva migranter i svensk vuxenutbildning och är en del av forskningsprojektet ”Döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige” (Mulder) som finansieras av Vetenskapsrådet.

Duggan undersöker hur språkliga, sociala och kulturella faktorer påverkar döva migranters språkinlärning och språkanvändning. Hon ifrågasätter också möjligheten till "full integration" i det svenska samhället.

För att kunna utforska döva migranters erfarenheter av språkinlärning och deras integrationsmöjligheter, använder Duggan lingvistisk etnografi och samlar in data i form av videoinspelningar och intervjuer på fyra folkhögskolor.

 

Fyra delstudier med olika forskningsfrågor

Avhandling består av fyra delstudier som utgår från följande forskningsfrågor:

  1. Vilka språkideologier konstrueras i undervisningen och hur påverkar dessa ideologier döva migranters språkinlärning? 
  2. Vilka strategier använder döva migranter och deras lärare för att utbyta åsikter när de saknar ett gemensamt språk?  
  3. Hur påverkar döva migranters språkliga, utbildningsrelaterade och kulturella bakgrund deras språkinlärning? 
  4. Vilka är utmaningarna för döva migranter när det gäller språklig integration med tanke på svårigheterna avseende deras språkinlärning?
 

Resultat

Avhandlingen visar på de många utmaningar döva migranter står inför vid språkinlärning och integration. Den betonar behovet av lyhörd och inkluderande språkpolitik, särskilt för funktionshindrade migranter, och att folkhögskolor är viktiga för deras anpassade utbildning. Bristen på anpassade läromedel gör att lärare behöver forskningsbaserat stöd. Vidare lyfter Duggan i sin avhandling vikten av ett transformativt förhållningssätt till språkundervisning som främjar mångfald och jämlikhet.

Viktiga resultat från studierna inkluderar: 

  • Språkideologier i undervisningen påverkar döva migranters språkinlärning, där svenskt teckenspråk, STS, ofta ses som det enda acceptabla språket.
  • Transspråkandestrategier används i klassrummen, med varierande effektivitet beroende på elevernas bakgrund.
  • Sociokulturella faktorer påverkar språkanvändning och kommunikation, vilket kräver bättre förståelse.
  • Det svenska byråkratiska systemet kan hindra döva migranters integration, där omedvetna fördomar leder till att de "går vilse" i systemet. Duggan understryker behovet av att utveckla inkluderande och mångfaldsorienterad språkundervisning och politik. 
 

Läs mer

Läs mer om forskningsprojektet Mulder och ta del av avhandlingen i sin helhet:

Deaf migrants in Swedish adult education: Language ideologies, repertoires, and translingual practices

Forskningsprojektet Mulder

På denna sida