ACCESS Forum 2024 – Fokus på forskning och forskare

Mellan den 11-14 juni var Stockholms universitet och Kungliga Tekniska Högskolan värdar för ACCESS Forum 2024. Bilateralla forskningssamarbeten där hållbarhetsmålen i Agenda 2030 stod i fokus för 13 forskargrupper under dagarna.

ACCESS forskare under avslutningsceremonin med Chiles forskningsminister
Forskare inom ACCESS med Chiles Forskningsminister, Aisén Etcheverry Escudero. Foto: Carla Guitiérrez

Access Forum 2024 sammanföll med det officiella besöket av Chiles president Gabriel Boric. Under besöket framhöll rektor Astrid Söderbergh Widding, vikten av det kulturella och akademiska samarbetet mellan Sverige och Chile.

Det akademiska samarbetet mellan Chile och Sverige har visat sig vara en dynamisk och fruktbar kraft, grundad på starka historiska band och en gemensam vision om framsteg och hållbar utveckling. Ett betydande exempel på detta är samarbetsprojektet ACCESS, i vilket forskare från båda länder samlas för att arbeta med frågor i linje med Agenda 2030.

ACCESS: Från fyra till sjutton universitet

Sedan starten med fyra universitet har ACCESS-platformen vuxit till att inkludera sjutton akademiska institutioner, vilket visar på projektets expansion och framgång.. Investeringar i vetenskap och utbildning är avgörande för att upprätthålla och stärka denna typ av samarbete. President Boric betonade även vikten av offentlig finansiering för högre utbildning samt för akademiskt utbyte och mobilitet på alla nivåer.

President Gabriel Boric Font talade i Aula Magna på ACCESS Froum 2024.
President Gabriel Boric Font talade i Aula Magna på ACCESS Forum 2024. Foto: Lars Folkesson/Bildbyrån

Historiska band och vetenskapsdiplomati

De historiska banden mellan Chile och Sverige har utgjort en solid grund för det nuvarande ACCESS-projektet. Vetenskapsdiplomati har spelat en avgörande roll i att stärka relationerna och skapa en miljö där säkerhet, akademisk frihet och vikten av vetenskapligt samarbete prioriteras. Under årens lopp har cirka 1000 forskare deltagit i ACCESS-aktiviteter, vilket visar de båda ländernas kontinuerliga engagemang för vetenskapliga framsteg.

Thaís Machado Borges, Foreståndaren vid NILAS

"ACCESS FORUM har utvecklat en innovativ struktur för akademiskt samarbete", säger Stockholms universitets akademiska representant för ACCESS, Thaïs Machado Borges, föreståndare för det Nordiska Latinamerikainstitutet vid Stockholms universitet.

Istället för korta presentationer och flera parallella sessioner, tillåter ACCESS FORUM forskare på alla akademiska nivåer att engagera sig i specifika tematiska diskussioner under tre hela dagar. Workshopledarna är fria att planera och organisera hur deras grupper ska arbeta under dessa dagar. Denna struktur ger mer tid, mer interaktion och större djup till de akademiska utbytena.

I slutet av veckan presenterade forskargrupperna sina resultat för hela ACCESS deltagare. Korta presentationer lyfte fram vad som gjordes under veckan och kommande steg för framtida samarbete presenterades.

Som moderator för avslutningsceremonin betonade. Machado Borges vikten av denna slutliga tvärvetenskapliga session och de synergier som skapas när forskare från olika arbetsgrupper delar resultaten av sitt arbete: "ACCESS FORUM 2024 var en mycket inspirerande vecka och ett konkret exempel på goda praktiker för andra plattformar för akademiskt samarbete."

Chiles Forskningsminister, Aisén Etcheverry Escudero deltog i ACCESS FORUM 2024

Chiles forskning-, teknologi-, kunskaps- och innovationsminister, Aisén Etcheverry Escudero, deltog med stort intresse i delar av forumet och ställde en rad relevanta frågor för att få insikt om nätverkets mål och framtidsutsikter.

Under ett avslutande tal på ACCESS FORUM 2024, uttryckte Ministern Aisén Etcheverry Escudero sin övertygelse om vikten av veckans forskningsseminarier och ACCESS-nätverkets arbete med de globala målen i Agenda 2030. Hon underströk även betydelsen av att skapa kontaktpunkter för kommunikation mellan forskningen och samhället i stort.

Utan vetenskap finns ingen hållbar utveckling

Vetenskapens roll i hållbar utveckling kan inte underskattas. Det akademiska och vetenskapliga samarbetet mellan Chile och Sverige är ett tydligt exempel på hur internationellt samarbete kan leda till betydande framsteg som gynnar samhället som helhet.

ACCESS Forum 2024 – Focus on Research and Researchers

Semana del Foro ACCESS 2024 – Enfoque en la Investigación y los Investigadores