Seminarier presenterade av gästdoktorander vid Nordiska Latinamerikainstitutet - NILAS

Denna termin har Nordiska Latinamerikainstitutet (NILAS) vid Stockholms universitet, arrangerat seminarier med presentationer från våra gästdoktorander

Juliana Hayden Nygren

Juliana Hayden Nygren, doktorand i juridik och management vid Universitetet i Turin, presenterade sin forskning med titeln ”Något i vattnet: Kokain, Karteller och Jakten på 24 karat utanför Colombias Karibiska Kust.” (Something in the water: cocaine, cartels, and the chase for 24 carats off Colombia’s Caribbean coast)

María Fernanda Juárez Velarde

María Fernanda Juárez Velarde, doktorand vid Forskningscentret för livsmedel och utveckling (CIAD) i Sonora, Mexiko, delade med sig av sin forskning fokuserad på transstudier med titeln ”Tillgång till Högskoleutbildning för Transpersoner i Sonora, Mexiko: Preliminära Resultat av en Blandad Metodstudie”. Hennes arbete utforskar makt- och kunskapspraktiker som påtvingas transpersoner, ett växande studieområde där latinamerikanska forskare kommit med betydande bidrag. (NILAS research seminar - María Fernanda Juárez Velarde, PhD candidate)

Luiz Filipe Ciribelli

Luiz Filipe Ciribelli, doktorand vid forskarutbildningsprogrammet i kommunikation vid Fluminense federala universitet (UFF) i Brasilien, presenterade sin forskning om ”COVID-19, Ojämlikhet(er) och Media: Tillvägagångssätt i Journalistiska Narrativ om Pandemin i Brasilien.” (COVID-19, Inequality(s) and Media.)

Seminarierna av våra gästdoktorander bidrar med viktiga forskningsinsikter och främjar internationaliseringen av akademiskt utbyte.