Akademins första publikation är ute nu

En studie om den psykosociala arbetsmiljön i relation till hälsorelaterade utfall inom svensk högskola har nyss publicerats i den vetenskapliga tidskriften Annals of Work Exposures and Health.

Journal front page
Tidskriftens omslag, detalj

Vad handlar studien om?

I den här enkätstudien undersöker vi hur disputerade kvinnor och män med tillsvidare eller tidsbegränsad anställning i svensk högskola upplever den psykosociala arbetsmiljön i relation till tre olika utfall: utbrändhet, självskattad hälsa och konflikt mellan arbete och familjeliv.

Vad är viktigt?

Resultaten visar att den psykosociala arbetsmiljön i den svenska högskolan verkar ha implikationer för hälsoläget hos disputerade anställda. Det finns också samband mellan den psykosociala arbetsmiljön och upplevelsen av hur arbetet påverkar familjelivet. Arbetsrelaterade belöningar kan ses som en resurs, som kan hjälpa till att motverka utbrändhet och ohälsa. När det gäller anställningsform uppfattar anställda med tillsvidare eller tidsbegränsad anställning vissa aspekter av arbetsmiljön som snarlika medan andra aspekter uppfattas olika.

Vad gör just denna studie unik?

Det vi vet om arbetsvillkor och arbetsmiljö inom högskolesektorn kommer främst från studier som genomförts i andra länder, utanför Sverige. Det betyder att det saknas aktuella empiriska studier från svensk kontext. Det gäller särskilt studier av hur anställningsform och arbetsvillkor inom svensk högskola hänger samman med anställdas hälsa och privatliv. Eftersom lagstiftning inom högskolesektorn och lagar om anställningsskydd varierar från land till land, bidrar den här studien med kunskap om hur disputerade kvinnor och män med anställning i svensk högskola uppfattar sin situation.

Referens

Tanimoto, A. S., Richter, A., & Lindfors, P. (2023). How do Effort, Reward, and Their Combined Effects Predict Burnout, Self-rated Health, and Work-family Conflict Among Permanent and Fixed-term Faculty? Annals of Work Exposures and Health. DOI: 10.1093/annweh/wxac094