Möt våra doktorander

I NOWSTARS jobbar tre doktorander inom olika delprojekt. Vilka är de och vad ska de göra inom sina projekt?

• Franziska Müller, projekten Egenanställda och Anställda vid bemanningsföretag
  • Philip Ström, projektet Handelsanställda
  • Anna Tanimoto, projektet Högskoleanställda

Franziska Müller

Franziska Müller. Foto: Psykologiska institutionen/HD
Franziska Müller

Hej, vem är du?

Jag heter Franziska, en företagsekonom i botten som 2016 tog en masterexamen inom Tillämpad IT och lärande vid Göteborgs universitet. Efter det har jag vid sidan av mitt heltidsjobb kompletterat med kurser inom psykologi för att uppfylla behörighetskraven för en doktorandtjänst inom området. Jag kom in på forskarutbildningen hösten 2021. Just nu finns det fortfarande mycket som jag inte vet att jag inte vet – det njuter jag av så länge det går.

Vad ska du göra i ditt avhandlingsprojekt?

I mitt avhandlingsprojekt fokuserar jag på egenanställda och anställda i bemanningsföretag i Sverige, olika skäl till att individer har dessa anställningsformer samt tänkbara konsekvenser för olika arbetsrelaterade attityder och beteenden. Rent konkret så hjälper jag just nu till med att utarbeta och testa den enkät som vi i ett första steg ska skicka ut till egenanställda och egenföretagare.

Vad förväntar du dig?

Jag har blivit lite trött på att enbart tycka saker och har som mål att få lära mig mer och bidra till kunskap kring ”nya” anställningsformer. Jag motiveras av att projektet har en tydlig koppling till en målgrupp som jag känner igen från mina tidigare arbetslivserfarenheter. Jag är väldig tacksam för möjligheten att forska tillsammans med så duktiga och erfarna forskare inom området och vet att jag kommer lära mig mycket under resans gång.

Forskarhandledare: Claudia Bernhard-Oettel, Constanze Eib & Lena Låstad

Philip Ström

Philip Ström. Foto: Psykologiska institutionen/HD
Philip Ström

Hej, vem är du?

Jag är legitimerad psykolog och tog examen från Uppsala universitet våren 2015. Sedan dess har jag arbetat med urvalstester med huvudfokus på implementering och utbildning kring psykometri och personbedömning. Jag blev antagen till forskarutbildningen höstterminen 2021.

Vad ska du göra i ditt avhandlingsprojekt?

Jag kommer att skriva min avhandling inom det delprojekt inom NOWSTARS som fokuserar på handelsanställda. Här kommer jag att fokusera på hur olika anställningsformer (exempelvis tillsvidare- och timanställning) hänger samman med arbetsrelaterade attityder och välbefinnande hos de anställda. Jag kommer att undersöka vad som kännetecknar anställda med olika typer av anställning, hur de uppfattar sin arbetssituation och hur detta relaterar till exempelvis arbetstrivsel och psykisk hälsa.

Vad förväntar du dig?

Jag förväntar mig massor av nya kunskaper i en stimulerande och lärande arbetsmiljö, omgiven av nyfikna och öppna kollegor som alltid har ett sunt kritiskt tänkande till hands. Min förhoppning är att tiden i projektet lär mig forskarhantverket från grunden och att det blir en tid med många utmaningar, men också många framgångar att fira!

Forskarhandledare: Jacobus Pienaar, Helena Falkenberg & Magnus Sverke

Anna Tanimoto

Hej, vem är du?

Hej! Jag heter Anna och är doktorand vid Psykologiska institutionen och ingår i NOWSTARS. Jag började mina forskarstudier i september 2020 i projektet om högskoleanställda, en av de fyra sektorer som undersöks i forskningsprogrammet. Under det senaste året har vi förberett en första datainsamling, en enkätstudie. Jag har också genomfört ett antal analyser av data som samlades in 2016 och förbereder för närvarande ett arbete baserat på dessa analyser, som kommer att ge en pre-pandemisk bild av den psykosociala arbetsmiljön inom Högskolesverige. Dessutom har jag ägnat det senaste året åt kursarbete och att förbereda ett antal publikationer, inklusive ett bokkapitel om villkor och kännetecken som beskriver olika atypiska anställningsformer, samt en vetenskaplig artikel baserad på min masteruppsats som nyligen publicerades i Journal of Occupational Health (doi: 10.1002/1348-9585.12253).

Vad ska du göra i ditt avhandlingsprojekt?

Min avhandling syftar till att klargöra om och hur olika arbetsmiljöförhållanden hänger samman med yrkesmässiga och personliga livsvillkor bland individer som är verksamma inom högre utbildning i Sverige. Avhandlingen kommer att bestå av tre studier: två enkätstudier, en inledande och en uppföljande studie för att undersöka förändringar över tid, samt en kvalitativ intervjustudie som möjliggör en mer nyanserad beskrivning av hur olika uppfattningar om arbetsförhållanden samspelar med välbefinnande och balans mellan arbete och privatliv.

Vad förväntar du dig?

Efter att ha avslutat mitt första år på forskarutbildningen är det tydligt att utbildningen, utöver att ha många formella lärandemål, även ger tillfälle till informellt lärande. Under de kommande tre åren ser jag fram emot att finslipa mina färdigheter som forskare, samtidigt som jag vill få erfarenhet av att undervisa och handleda studenter. Jag hoppas också kunna etablera kontakter med kollegor och forskare inom mitt område och att utöka mitt professionella nätverk såväl nationellt som internationellt. När det gäller att undersöka arbetsmiljön i högskolan hoppas mina kollegor och jag att detta projekt kan uppmärksamma såväl möjligheter som hinder bland dagens högskoleanställda.

Forskarhandledare: Petra Lindfors & Anne Richter

Ovanstående nyhet publicerades 4 oktober 2021.