800 deltagare samlade till internationell konferens om åldrandeforskning

Åldrande i en föränderlig värld, ageing in a transforming world, var temat för den 27:e internationella konferensen om gerontologi, forskning om åldrande, som hölls på Karolinska Institutet den 12–14 juni. Över 800 deltagare från 44 länder samlades i Aula Medica och arrangemanget invigdes av drottning Silvia som bland annat talade om forskningens betydelse för ett värdigt åldrande.

Drottning Silvia i talarstolen
I sitt öppningstal reflekterade drottning Silvia över åldrandets utmaningar och möjligheter. Foto: Stefan Zimmerman

Konferensen, som var den 27:e i ordningen, arrangerades av Karolinska Institutets Aging Research Center (där även Stockholms universitet är partner) under ledning av Carin Lennartsson, Amaia Calderon-Larrañaga och Isabelle von Saenger i samarbete med NGF (The Nordic Gerontological Federation), Sveriges Gerontologiska Sällskap och Svensk Geriatrisk Förening.

I år är det 50 år sedan den första konferensen ägde rum och den har därefter genomförts vartannat år på olika platser i Norden.

Läs en längre artikel på Karolinska Institutets webb

Läs mer om Aging Research Center