Andra omgången av forskningsprojekt inom WISE beviljade

131 ansökningar lämnades in i den andra utlysningen för doktorand- och postdoc-projekt inom WISE (The Wallenberg Initiative Materials Science for Sustainability). Bland dessa har 54 projekts beviljats sammanlagt 166 miljoner kronor i stöd från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW).

Objektglas prepareras för vidare studier.
Foto: Jens Olof Lasthein

De beviljade projekten är fördelade över sju universitet, Chalmers tekniska högskola, Kungliga Tekniska högskolan, Linköpings universitet, Lunds universitet, Luleå tekniska universitet, Stockholms universitet och Uppsala universitet, samt utvalda grupper vid Umeå universitet.

– WISE akademiska projektprogram fortsätter att attrahera projekt av mycket hög kvalitet och relevans för hållbarhet och som utförs av framstående forskare inom respektive projekts forskningsområde, säger Magnus Berggren, föreståndare för WISE.

Forskningsprojekten är fördelade över hela spektrumet av WISE forsknings- och tematiska områden. Könsfördelningen bland de sökande är 35 procent kvinnor och 61 procent män. Vidare har 63 procent av de forskare som beviljats finansiering erlagt sin doktorsexamen för mindre än 20 år sedan.

– Den fortsatt höga beviljandegraden för kvinnliga sökande sticker ut i jämförelse med andra forskningsfinansiärer och visar på den höga kompetens och den stora potential som Sveriges kvinnliga forskare har inom detta viktiga och spännande område, säger Olle Eriksson, vice föreståndare för WISE.

– Vi är glada att se både återkommande och nya forskare som ansluter sig till vår gemenskap i denna omgång av beviljade projekt, tillägger Magnus Berggren.

Här hittar du hela listan över projekt som får medel
Mer information om KAW