Antagningsrekord till höstens utbildningar

Drygt 324 000 personer har antagits till höstens högskoleutbildningar i hela landet – en ökning med över 19 000 personer jämfört med hösten 2023. Också för Stockholms universitet fortsätter trenden med allt fler antagna studenter, i år med drygt 2 000 fler jämfört med förra hösten.

36 378 studenter är antagna till höstens utbildningar vid Stockholms universitet, en ökning med 6,4 procent sedan hösten 2023. Antagningen ökar till de flesta lärosätena i Sverige, totalt 33 av 39 universitet och högskolor tar in fler sökande jämfört med i fjol.

– Höstens antagning överträffar det tidigare rekordet hösten 2021 under coronapandemin med nära fem procent, säger Robin Johansson, t.f. avdelningschef vid Universitets- och högskolerådet. Samtidigt ökar antalet behöriga sökande ändå mer – allt fler söker eftergymnasial utbildning när det är kärvt på arbetsmarknaden.

Det totala utbudet av utbildningar ökar med 1,1 procent. Distansutbildningar är fortsatt populära, utbudet har ökat med 8,1 procent jämfört med höstterminen 2023 och 12,8 procent fler studenter är antagna till utbildningar på distans.

Läs mer i pressmeddelandet från Universitets- och högskolerådet