Chiles president besökte Stockholms universitet

– Igår kväll träffade jag två chilenska forskarstudenter utanför mitt hotell. De var här för att delta i ACCESS Forum 2024 och jag kände mig så stolt. Det är en ära för Chile att vara här. Trots att våra två länder ligger långt ifrån varandra har vi utvecklat ett samarbete där vi verkligen förstår varandra.

Chiles president Gabriel Boric Font talade med varm entusiasm om de svensk-chilenska relationerna och det akademiska samarbetet från scenen i Aula Magna, när han gästade Stockholms universitet under en hållbarhetskonferens den 13 juni.

ACCESS Forum 2024

ACCESS är ett akademiskt samarbete mellan Sverige och Chile som startade 2016. Läs mer på ACCESS (accesschilesweden.org)

– Samarbetet mellan våra länder började för över 200 år sedan och många exilchilenare fick senare ett hem i Sverige, när de flydde diktaturen efter militärkuppen i Chile 1973. De band som skapades med länder som ställde upp då finns kvar än idag.

Rektor Astrid Söderbergh Widding och Chiles President Gabriel Boric Font.
Rektor Astrid Söderbergh Widding i samspråk med Chiles President Gabriel Boric Font. Foto: Lars Folkesson/Bildbyrån

Ett dynamiskt vetenskapligt samarbete

Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding uttryckte sin stora uppskattning och tacksamhet över att Chiles president valt att hedra ACCESS Forum 2024 med sin närvaro.

President Gabriel Boric Font talade i Aula Magna på ACCESS Froum 2024.
President Gabriel Boric Font talade i Aula Magna på ACCESS Forum 2024. Foto: Lars Folkesson/Bildbyrån

– Våra länder har ett dynamiskt vetenskapligt samarbete och utbyte som vilar på en solid grund av vänskap sedan 1700-talet, ett starkt diplomatiskt band och en ömsesidig respekt, sa Astrid Söderbergh Widding i sitt välkomsttal.

Både hon och president Gabriel Boric Font underströk vikten av internationell akademisk samverkan i en tid när världen står inför stora utmaningar som klimatförändringar och ökade geopolitiska spänningar.

– När vi fokuserar på de globala målen inom ramarna för ACCESS kan vi utveckla en vetenskapsdiplomati med stor potential att främja forskning, menade Astrid Söderbergh Widding. Vetenskapen är mer relevant än någonsin och som universitet kan vi vara brobyggare i internationella sammanhang.

En president som vill satsa på forskning

ACCESS Forum startades 2016 och är ett akademiskt samarbete mellan Sverige och Chile med 17 medlemsuniversitet. Ungefär en gång var artonde månad hålls en konferens. 2024 anordnas den gemensamt av Stockholms universitet och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) 10-14 juni. De cirka 250 konferensdeltagarna – främst bestående av forskare och doktorander från såväl svenska som chilenska medlemsuniversitet – får samarbeta i workshoppar kring olika teman med fokus på fem av de globala målen inom Agenda 2030.

Efter syitt tal i Aula Magna passade President Gabriel Boric Font på att mingla och fika.
Efter talet i Aula Magna passade President Gabriel Boric Font på att mingla och prata med forskare och andra på konferensen. Foto: Lars Folkesson/Bildbyrån

Richard Olsson, lektor inom materialvetenskap vid KTH och en av deltagarna, uppskattade konferensen.

– Det här är jättebra och vi har ett starkt samarbete med Chile. Jag har varit där flera gånger och det är mycket spännande som pågår. Vi diskuterar bland annat hållbar produktion, vattenkvalitet, beteendemönster och gröna batterier.

President Gabriel Boric Font berättade bland annat om insatser för att satsa ännu mer på innovation och forskning i Chile framöver.

– Det är ett erkännande av ert arbete att jag är här idag, sa han till forskarna i publiken i Aula Magna. Det finns planer på att resultatet av ert arbete kommer att ställas ut på ett torg i Chile så att allmänheten kan ta del av era kunskaper. Universiteten måste tjäna folket.

President Gabriel Boric Font provar traditionellt svenskt fika.
President Gabriel Boric Font provade traditionellt svenskt fika utanför Aula Magnas hörsal. Till vänster Stockholms universitets prorektor Clas Hättestrand. Foto: Lars Folkesson