Forskare prisas av Kungliga Vetenskapsakademin

Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) beslutade om priser till fyra yngre forskare vid sin senaste sammankomst. Två av dessa forskare finns vid Stockholms universitet.

Jaime de la Cruz Rodriguez och Noushin Emami

Noushin Emami vid Institutionen för molekylär biovetenskap Wenner-Grens institut tilldelas Flormanska belöningen 2023 på 25 000 kronor ”för att med kreativitet och stor bredd i angreppssätt ha identifierat kemiska substanser som påverkar myggors beteende och förmåga att sprida vektorburna parasiter till människor”.

Jaime de la Cruz Rodriguez vid Institutionen för astronomi tilldelas Letterstedtska priset för särskilt maktpåliggande vetenskapliga undersökningar 2023 på 70 000 kronor ”för hans nydanande inversionsteknik som möjliggör tredimensionella modeller av solatmosfären med optimalt utnyttjande av data från flera teleskop med vitt skilda avbildningsegenskaper”.

Läs om samtliga pristagare på KVA:s webb