Forskare vid Stockholms universitet sätter hållbara lösningar i rampljuset på Dramaten

Att främja hållbarhet inom scenkonst och samtidigt balansera med det konstnärliga uttrycket kan vara en utmaning. Forskaren Natasja Börjeson och hennes kollegor arbetar för att hitta innovativa lösningar som minskar miljöavtrycket utan att hämma kreativiteten på Dramaten.

I EU-projektet Stages - Sustainable Theatre Alliance for a Green Environmental Shift samlas ett flertal av Europas teatrar för att fokusera på att göra scenkonst mer hållbar genom gemensamt kunskapsbyggande. Det innebär ett transdisciplinärt samarbete där teatrar och institutioner arbetar med universitet för att lära av varandra. Dramaten samverkar med Stockholms universitet för att genomföra aktiviteter baserade på teaterns behov för ökad hållbarhet, inklusive interna workshops och offentliga Openlabs på tre olika teman. Ett tema inkluderar ett residence där en föreställning skapas utifrån den nya kunskapen.

– De två openlabs som Dramaten anordnar med Stockholms universitet handlar om kemikalierisker i mask och peruk, och hur cirkulär plast är som material – kopplat till scen, teknik och verkstäder, säger Natasja Börjeson som forskar inom regulatorisk toxikologi och är postdoktor vid Institutionen för miljövetenskap på Stockholms universitet.

Rent praktiskt innebär samarbetet ett ömsesidigt lärande. Exempelvis så får Dramatens maskavdelning ökad kunskap om hur de kan minska exponeringen för farliga kemikalier, medan forskarna får insikt i de specifika kunskapsbehoven hos maskörer och skådespelare.
– Dessutom lär vi oss hur vår kunskap kan tillämpas praktiskt inom teatern. Dramatens hållbarhetsarbete baseras på vetenskaplig grund och vi forskare får en inblick i hur det rent konkret arbetas med de frågor vi studerar, säger Natasja Börjeson.

Samlingsnamn kan dölja PFAS

Peruker tvättas med hjälp av bensin och aceton, plast är ett vanligt förekommande material och många sminkprodukter kan innehålla PFAS. Frida Ottosson och Thea Holmberg som arbetar med mask och design på Dramaten tycker att det är en utmaning att navigera genom den labyrint av olika ingredienser och produktvariationer som finns på marknaden.
– Ingredienser byts ut ganska ofta och samlingsnamn förekommer i innehållsförteckningar. Det gör det väldigt svårt och tidskrävande för oss att välja hållbara produkter, säger Frida Ottosson.

– Vi är många miljöengagerade på teatern, men det är svårt att hitta tillförlitlig kunskap på egen hand. Vi på mask och peruk har vår pjäs och ansvarar för att välja smink som passar föreställningen och skådespelarna, säger Thea Holmberg och fortsätter:

– Det är till exempel svårare att jobba med en foundation utan silikoner eftersom de torkar snabbare och lätt blir kakiga när vi jobbar länge med ett ansikte. Men samtidigt vet vi inte exakt hur de produceras och påverkar huden.

Natasja Börjeson betonar vikten av att bygga upp en solid kunskapsbas för att ta informerade beslut i framtiden.

– Kosmetika och vissa kemiska produkter är arbetsverktyg på mask och perukavdelningen, så det är viktigt att det finns bra alternativ. Miljövetenskap handlar om att lösa krångliga problem, och ur ett samverkansperspektiv är det av största vikt att forskning kommer samhället till del.

Den 7-8 oktober arrangeras Stages forum med workshops, openlabs och seminarier på Dramaten.

Se hela programmet för eventet här.

Fakta om STAGES

STAGES - (Sustainable Theatre Alliance for a Green Environmental Shift) är ett europeiskt samarbetsprojekt där medverkande teatrar utför olika utvecklingsprojekt i samarbete med forskare, universitet och publik för att kunna arbeta mer hållbart. Sedan 2018 finns ett samverkansavtal mellan Dramaten och Stockholms universitet. Forskning, utbildning och innovation från Stockholms universitet utvecklar Dramatens verksamhet i linje med regeringens riktlinjer.