Gå på föreläsning med årets hedersdoktorer 2023

Hur används begrepp som ”vit” inom konst, litteratur och film, och hur ser de grundläggande processerna ut som styr celldelning? Det är ämnen som några av årets hedersdoktorer kommer att föreläsa om vid sina framträdanden under hösten.

Hedersdoktorer vid Stockholms universitet 2023: Janet M. Thornton, Peter Sarnak, Susanne Ljung, Susan Vroman, Jan Ellenberg, Jim Albrecht, Janet Gornick, Ian Brooks, Birke Häcker, Richard Dyer. Foto: EMBL-EBI, New York Photo, Peter Jönsson, Privat, EMBL, Privat, The City University of New York, Privat, Laurenz Bostedt, Greg Funnell

Stockholms universitet utsåg tio hedersdoktorer våren 2023 inom humaniora, juridik, samhällsvetenskap och naturvetenskap. Alla har på ett utmärkande sätt bidragit till universitetets forskning och utbildning. Den 29 september promoveras de vid universitetets installations- och promotionshögtid i Stockholms stadshus. I samband med promotionen kommer flera av hedersdoktorerna att hålla öppna föreläsningar och seminarier.

Ian Brooks. Foto: Privat

Observerar havsisen i Arktis

Ian Brooks, professor vid University of Leeds, Storbritannien, är en ledande expert på utbytet av energi, gaser och partiklar mellan hav och atmosfär. Han arbetar främst med observationer i fält, till exempel över öppet hav vid hög vind eller havsisen i Arktis, men även med utvärdering och utveckling av numeriska modeller för klimat och väder. Den 28 september leder han ett vetenskapligt seminarium på temat “Between sea ice and cloud – measuring the Arctic atmosphere”.

Richard Dyer. Foto: Greg Funnell

Betydande filmforskare

Richard Dyer är professor emeritus i filmvetenskap vid King’s College, London. Han är sedan 1970-talet en av de internationellt mest betydande filmforskarna och en pionjär inom representationsforskning med fokus på sexualitet, etnicitet, genus och ras inom både television och film. Den 3 oktober föreläser han om hur termen ”vit” används i konst, litteratur och film: “Why Call Pink People White?” Exempel som kommer att diskuteras är teaterpjäsen ”Day of Absence”, målningar av Thomas Gainsborough och olika Hollywood-melodramer.

Jan Ellenberg. Foto: EMBL

Världsberömd molekylär cellbiolog

Den 29 september föreläser dr Jan Ellenberg, världsberömd molekylär cellbiolog, på temat “Imaging the molecular processes of cell division across scales”. Han kommer att presentera de framsteg som hans forskargrupp har gjort när det gäller att studera proteinnätverk och individuella proteinkomplex som driver en av livets mest grundläggande processer, celldelning, i mänskliga celler och tidiga däggdjursembryon.

Ökar förståelsen för proteiners struktur

Janet M. Thornton. Foto: EMBL-EBI

Janet M. Thornton, professor vid European Bioinformatics Institute, Storbritannien, har bidragit avsevärt till strukturell bioinformatik genom att öka vår grundläggande förståelse för proteiners struktur och funktion och hur de bidrar till sjukdomar och åldrande. Den 29 september föreläser hon på SciLifelab på temat “Computational Enzymology – Identifying Catalytic Modules and predicting Mechanisms”.

I korsdraget mellan pop- och finkultur

Susanne Ljung. Foto: Peter Jönsson

Susanne Ljung är journalist och har under många år skrivit om musik, resor, film och mode. Hon har väckt ett intresse för modets många betydelser bortom dess yta och kommers, vid många tillfällen i samtal med medarbetare från Stockholms universitet. Den 9 oktober samtalar hon med professorerna Anja Hirdman och Louise Wallenberg vid Institutionen för mediestudier, på temat: ”Att verka i korsdraget mellan pop- och finkultur”.

Öppna föreläsningar och seminarier med 2023 års hedersdoktorer

Ian Brooks: “Between sea ice and cloud – measuring the Arctic atmosphere”
Tid: 28 september kl 14.15 – 15.15
Plats: C609 Rossbysalen, MISU, Svante Arrhenius väg 16C, 6tr

Janet Thornton: “Computational Enzymology – Identifying Catalytic Modules and predicting Mechanisms”
Tid: 29 september kl 10.00 – 11.00
Plats: Gamma 2 Lunchroom, SciLifeLab, Tomtebodavägen 23, Solna
Var på plats 10 minuter innan eftersom lokalens entré har säkerhetsspärrar.

Jan Ellenberg: “Imaging the molecular processes of cell division across scales”
Tid: 29 September kl 10 – 12.00
Plats: P216, Arrheniuslaboratoriet, Svante Arrhenius väg 20A

Richard Dyer: “Why Call Pink People White?”
Tid: 3 oktober kl 15.00 – 17.00
Plats: JMK-salen, Karlavägen 104, plan 4

Susanne Ljung: ”Att verka i korsdraget mellan pop- och finkultur”
Tid: 9 oktober kl 15.00 – 16.00
Plats: JMK-salen, Karlavägen 104, plan 4

Läs mer om 2023 års hedersdoktorer.

Installations- och promotionshögtid 2023.