Hans Adolfsson presenteras som förslag till kandidat att bli ny rektor vid Stockholms universitet

Rekryteringsgruppen har beslutat att föra fram professor Hans Adolfsson, nuvarande rektor vid Umeå universitet, att presenteras för hörandeförsamlingen som förslag till kandidat att bli ny rektor vid Stockholms universitet.

Hans Adolfsson, nuvarande rektor vid Umeå universitet, är rekryteringsgruppens förslag till kandidat som ny rektor för Stockholms universitet. Foto: Mattias Pettersson

Processen att ta fram förslag på vem som ska bli ny rektor för Stockholms universitet från och med den 1 februari 2025 startade redan i september 2023. En rekryteringsgrupp med representanter för studenter, anställda och universitetsstyrelsen tillsattes under hösten och flera diskussioner fördes både i universitetsstyrelsen och hörandeförsamlingen. I februari 2024 fastställde universitetsstyrelsen kravprofilen och kort därefter startade nominerings- och ansökningsperioden. Det fanns ett stort intresse att nominera, vilket ledde till att det fanns många kvalificerade kandidater.

– Bland de kandidater som rekryteringsgruppen sedan intervjuade fanns flera med gedigen erfarenhet av utbildning, forskning och akademiskt ledar- och chefskap på olika nivåer, säger Mats Melin, ordförande i rekryteringsgruppen.

Han berättar att efter noggranna och ingående överväganden är alla i rekryteringsgruppen överens om att Hans Adolfsson tydligt framstår som den främste bland kandidaterna och den som bäst uppfyller kravprofilen. Vid en sammanvägd bedömning är han den som kan erbjuda det ledarskap som Stockholms universitet behöver:

– Den slutsatsen grundar vi till en början på Hans Adolfssons mångåriga och väl utövade akademiska ledarskap som rektor för ett universitet med stor bredd som Umeå universitet. Han har disputerat vid KTH, varit postdoc i USA och varit verksam vid Stockholms universitet i nästan två decennier som lärare och forskare, varav de senare åren som prorektor. Han har därför både stor erfarenhet utifrån och god insyn i Stockholms universitets akademiska kultur.

– Vi grundar oss också på att Hans Adolfsson har ett stort engagemang och är en tydlig röst för akademins gemensamma frågor och utmaningar och de olika förtroendepositioner han betrotts med i sådana sammanhang. Till sist men inte minst grundas vårt förtroende för Hans Adolfsson på hans många goda personliga egenskaper. Han framstår som en trygg, stabil och förtroendeingivande person, säger Mats Melin.

Öppen hearing i Aula Magna

Tisdagen den 4 juni klockan 10.00 arrangerar Stockholms universitet en öppen hearing i Aula Magna för anställda och studenter där Hans Adolfsson får presentera sig och det finns möjlighet att ställa frågor. Observera att det kommer vara väskförbud i aulan. Endast mindre handväskor kommer vara tillåtna. För övriga väskor finns väskförvaring.

Samma dag som den öppna hearingen kommer också Hans Adolfsson att presentera sig inför Stockholms universitets hörandeförsamling som består av 60 valda företrädare för medarbetare och studenter.

Efter hearingen kommer rekryteringsgruppen att lämna sitt förslag om ny rektor till universitetsstyrelsen. Den 14 juni fattar styrelsen beslut om förslag till ny rektor för Stockholms universitet. Under hösten 2024 utser regeringen ny rektor för Stockholms universitet.

Hans Adolfssons nuvarande roller

• Rektor, Umeå universitet (2016-)
  • Ordförande, Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF (2023-2024)
  • Vice ordförande, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT (2022-2025)