Stockholms universitet

Inom kort lanseras nya Serviceportalen

Snart lanseras den nya Serviceportalen. Där hittar du, precis som tidigare, kunskapsartiklar och svar på vanliga frågor samt möjlighet att ställa frågor och göra felanmälningar. En nyhet är att du måste logga in med ditt universitetskonto i Serviceportalen.

Studenter vid läsplatser i Betahuset, Studenthuset.
Foto: Jens Olof Lasthein

Den 18 december lanseras en ny serviceportal. Det betyder att du kommer mötas av ett nytt gränssnitt när du loggar in i Serviceportalen, samt att du måste logga in med ditt universitetskonto för att få tillgång till kunskapsartiklar och formulär.  Adressen till Serviceportalen är densamma som tidigare, su.se/serviceportalen

 

Vilka berörs av detta?

Alla studenter som behöver hitta kunskapsartiklar eller ställa frågor eller göra felanmälningar till de avdelningar på universitetet som använder det centrala ärendehanteringssystemet berörs av ändringen. 

 

Länkar i e-postmeddelanden i pågående ärenden

Du som redan har pågående ärenden i systemet behöver vara medveten om att de länkar som skickats i e-postmeddelanden från systemet inte längre kommer att fungera. För att komma åt dina ärenden kan du istället gå via Mina ärenden som du hittar när du loggat in i Serviceportalen. 

 

Inloggning till Serviceportalen

En skillnad mot tidigare är att den nya Serviceportalen kräver inloggning med universitetskonto.

Du kommer åt Serviceportalen via adressen:

https://su.se/serviceportalen

Välj Logga in på Självbetjäningsportal.

Om du inte redan är inloggad med ditt universitetskonto, omdirigeras du till inloggningssidan. 

När du har loggat in kommer du till nedanstående sida. Här kan du navigera till information för de olika avdelningarna, söka efter kunskapsartiklar/formulär samt se dina pågående ärenden.

Du kan hitta kunskapsartiklar antingen genom att söka efter dem, eller genom att navigera till dem via menyalternativet Kunskapsdatabas.

Du kan se dina ärenden genom att klicka på Mina ärenden

Om du klickar in dig i ett ärende kan du kommunicera med handläggaren. Du ser statusen i ärendet till höger och kan välja att stänga ärendet direkt om du anser att det är färdighanterat.