Miljöhumaniora-seminarier välkomnar allmänheten

Allmänheten inbjuds till en öppen seminarieserie i det nya Masterprogrammet i miljöhumaniora, som invigs den 5 september. Invigningen sker på Stockholms universitets konsthall Accelerator och alla intresserade är välkomna. Programmet är det första i Sverige med inriktning miljöhumaniora.

– Det känns fantastiskt roligt att kunna erbjuda denna möjlighet, säger Karin Dirke, professor i idéhistoria vid Stockholms universitet och en av initiativtagarna till programmet. Vi gör den här satsningen för att kunna utveckla tvärvetenskaplig forskning och utbildning inom detta högaktuella och angelägna område.

– De kommande tio åren blir samhällsomställningen avgörande för en hållbar framtid. Här spelar humaniora stor roll bland annat för att förstå samtidens utmaningar i ljuset av historien.

Masterprogrammet ger kunskap om hur dagens och framtidens miljöutmaningar kan mötas, problematiseras och hanteras. Studenterna får insikter i relationer och maktförhållanden mellan människa, djur, natur och teknik och föränderliga relationer mellan människa-djur-natur över tid. Utbildningen ger också nya ingångar i miljö- och hållbarhetsarbete.

Möten på konsthallen

Den öppna seminarieserien ges i samarbete med konsthallen Accelerator. Tanken är att skapa förutsättningar för experimentella möten med möjligheter att utforska vad som händer när forskning möter konst.

Genom det öppna formatet på seminarierna hoppas arrangörerna skapa möjligheter för allmänheten att möta studenter och forskare, nya kontaktytor som både blir en mötesplats, en möjlighet att lära av varandra och ett sätt att nå ut med forskning och kunskap som kan göra skillnad i samhället.

Invigning med Keynote

Invigningsseminariet den 5 september gästas av historikern professor Sandra Swart, Stellenbosch University, Sydafrika. Hon talar under rubriken: ”Becoming a Lion’s Historian: More-than-human solutions for living on planet earth”. En föreläsning om ömsesidig kommunikation och förståelse mellan lejon och människor i Kalahari-öknen.

Ytterligare tre öppna seminarier med gästföreläsare kommer att hållas under hösten. Allmänheten är välkommen att delta i seminarieserien och du kan välja att gå de gånger du tycker ämnet är särskilt intressant.

Läs mer om invigningen och höstens program

Läs om de olika inriktningarna i masterprogrammet

Om Sandra Swart

SANDRA SWART är professor och prefekt för Historiska institutionen vid Stellenbosch University i Sydafrika. Hon erhöll sin doktorsexamen i modern historia från Oxford University 2001, samtidigt som hon tog en masterexamen (med utmärkelse) i Environmental Change and Management, också vid Oxford. Sandra Swart studerar södra Afrikas samhälls- och miljöhistoria, med särskilt fokus på det skiftande förhållandet mellan människor och djur. Hon är redaktör för Brills bokserie African and Asian Anthropocene: Studies in the Environmental Humanities, och för South African Historical Journal, hon har varit ordförande för Southern African Historical Society och är för närvarande vice ordförande för European Society for Environmental History. Hon har haft förmånen att handleda 21 framgångsrika doktorander från Botswana, Malawi, Sydafrika, Tanzania och Zimbabwe.

Swart har författat och varit medförfattare till över 80 fackgranskade artiklar och kapitel i akademiska böcker, varit medförfattare till två böcker, varit redaktör för två böcker och är ensam författare till Riding High - Horses, Humans and History in South Africa (Witwatersrand University Press, 2010) och The Lion's Historian: Africa's Animal Past (Jacana, 2023). Hon är även Senior Research Associate vid Centre for World Environmental History vid Sussex University och Landhaus Fellow vid Rachel Carson Center, Ludwig Maximilian University of Munich.