Ny bok om fascinerande korallrev

Varför dör världens korallrev? Och vad kan göras för att rädda reven? Det är frågor som biologen Fredrik Moberg tar sig an i en ny bok.

Korallrev med fisk i Okinawahavet utanför Japan
Korallrev med fisk i Okinawahavet utanför Japan. Hög täckning av levande korall men mest småfisk, vilket kan vara tecken på överfiske. Foto: Hiroko Yoshii/Unsplash

Koraller är några av planetens viktigaste arkitekter och byggmästare. De har inte bara byggt upp färgsprakande och artrika korallrev. De har även använts som byggmaterial och för konstverk. Det finns fortfarande ungefär hundra gånger fler koraller än människor på vår planet. Men medan vi människor har blivit nästan dubbelt så många de senaste 40 åren, har korallerna halverats på samma tid. FN:s klimatpanel IPCC har slagit fast att 99 procent av världens korallrev förväntas att dö om den globala medeltemperaturen höjs med två grader.

I den nya boken Korallernas planet (Natur & Kultur) ger Fredrik Moberg, biolog som disputerat på en avhandling om korallrevens ekologi och resurshushållning och som i dag är kommunikatör vid Stockholm Resilience Centre, en personlig skildring av korallreven och deras betydelse.

Vad fick dig att skriva boken?

– Jag har länge velat skriva en populärvetenskaplig bok om korallreven för en svensk publik, egentligen ända sedan min avhandling i systemekologi för drygt 20 år sedan. Den handlade om korallrevens ekologi och resurshushållning och visade hur hotade, fantastiska och otroligt viktiga ekosystem reven är.

Varför bör man läsa boken?

– För att lära sig mer om hur avgörande korallreven är för havens biologiska mångfald (ungefär en fjärdedel av alla marina arter är beroende av dem), för många människors försörjning (fler än 500 miljoner) och som inspirationskälla till nya innovationer och en massa kulturella yttringar. Och för att jag, trots allt elände, ändå försöker vara relativt optimistisk och menar att det inte är för sent att rädda en hel del av världens rev.

Vad fascinerar dig mest med koraller?

Fredrik Moberg
Foto: Sofia Runarsdotter

– Att en korall kan vara ett djur, en växt och en sten på en och samma gång. Det beror på att de viktigaste revbyggande stenkorallerna lever i symbios med pyttesmå encelliga alger som återfinns i koralldjurets genomskinliga hud. De här mikroalgerna lever precis som alla andra alger av solens energi och förser koralldjuret med syre, kolhydrater och fetter. I utbyte får de koldioxid och näringsämnen (främst kväve och fosfor) från koralldjurets restprodukter, samt skydd mot fiender och alltför stark solstrålning. Samspelet mellan koralldjuret och mikroalgerna är en förutsättning för att korallerna ska kunna bygga upp sitt skelett av kalksten, vilket i sin tur är en förutsättning för att hela rev ska kunna byggas upp.

Hur är statusen för världens korallrev?

– Mer än hälften av alla världens koraller har redan försvunnit. Just nu har de det extra tufft för att vi har haft rekordvarma hav på sistone på grund av den globala uppvärmningen och väderfenomenet El Niño. Det har inte varit så här varmt i världshaven sedan vi systematiskt började mäta temperaturer. Det får korallerna att tappa färgen och blekas eftersom de i en slags stressreaktion stöter ut mikroalgerna som ger korallerna deras färger. Algerna är som sagt livsviktiga för korallernas överlevnad och utan dem blir det underliggande kritvita kalkskelettet synligt. I skrivande stund har korallblekning konstaterats i fler än 60 länder och territorier, det är den fjärde och hittills största globala massblekning som registrerats.

Vilka är de främsta hoten?

– Det finns lokala hot som överfiske, övergödning och utsläpp av olika miljögifter. Människor har också tagit död på korallrev genom att fiska med dynamit och cyanid, samt spränga hela korallatoller i bitar för att testa kärnvapen. Men det stora hotet på sikt är den globala uppvärmningen i kombination med havsförsurning.

Finns det hopp för korallrevens överlevnad?

Boken Korallernas planet

– Ja, trots allt elände har vi fortfarande möjligheten att bevara en hel del av dessa enastående ekologiska system genom fler marina reservat och olika naturvårdsinsatser. Men allra viktigast – och en förutsättning för att alla viktiga lokala åtgärder ska kunna lyckas – är det att världen lyckas minska utsläppen drastiskt och på sikt vända den globala klimatkrisen.

Har du fler böcker på gång?

– Ja, jag vill absolut skriva fler böcker. Nästa kanske kommer att handla om hållbarhetskommunikation eller så blir det en roman som utspelar sig i en akademisk miljö och smyger in lite forskningskommunikation.

Fredrik Moberg har tidigare skrivit boken Den uppfinningsrika planeten – Biomimikry och naturens lösningar på vår tids utmaningar (Natur & Kultur).