Ny studie visar vägar till säkrare planet

Det går att behålla grundläggande mänsklig välfärd och bibehålla ekosystemen på jorden. Men för att det ska vara möjligt krävs drastiska åtgärder. Det visar en stor internationell forskningsrapport från bland annat Stockholm Resilience Centre.

Flicka vid lampa
Att tillhandahålla minimiresurser för dem som inte har tillräckligt skulle innebära mindre press på jordsystemet. Photo: Kunal Gupta/Climate Visuals Countdown, Creative Commons, CC BY-NC-ND 4.0

I en ny studie publicerad i The Lancet Planetary Health har forskare identifierat ramarna för ett säkert och rättvist utrymme för mänskligheten. Inom dessa ramar kan skador på människor och natur minimeras samtidigt som alla kan försörjas.

Bakom studien står över sextio ledande forskare inom natur- och samhällsvetenskap som ingår i Earth Commission – som är en internationell vetenskapskommission. Flera av forskarna som bidragit till studien är verksamma vid Stockholm Resilience Centre på Stockholms universitet.

Studien visar att det enda sättet att försörja alla och se till att samhällen, företag och ekonomi frodas utan att destabilisera planeten är att minska ojämlikheterna. De rör sig såväl om hur kritiska jordsystemresurser, såsom sötvatten och näringsämnen, används som ekonomisk och teknisk omvandling.

Gränser för systemen på jorden

Studien bygger på arbetet med Safe and Just Earth System Boundaries, som publicerades förra året, och som är en utveckling av begreppet planetära gränser. I förra årets artikel identifierade forskare ett "tak" för mänsklig utvinning av naturresurser och föroreningar, baserat på både jordsystemets processer och social rättvisa. Nu har forskare lagt till en "grund" genom att visa oss vad jordens befolkning behöver från jordsystemet för att leva ett liv utan fattigdom.

Johan Rockström
Foto: Niklas Björling

– För första gången har forskare kvantifierat säkerhet och rättvisa med hjälp av samma enheter för att bestämma vägen framåt mot en stabil och motståndskraftig framtid. Den här studien visar att rättvisa är en förutsättning för planetens och människornas säkerhet, säger Johan Rockström, chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research, professor vid Stockholm Resilience Centre och drivande kraft inom Earth Commission.

Han fortsätter:
– Samhällen, fattiga och rika, över hela världen, är redan sårbara och kommer att bli mer utsatta – men vi har ett fönster att agera nu och ändra kurs.

Det trygga och rättvisa utrymmet krymper

I den nya studien gjorde forskarna prognoser fram till 2050 och fann att det trygga och rättvisa utrymmet krymper med tiden. Ojämlikheter och överkonsumtion av ändliga resurser av en minoritet av jordens befolkning är nyckelfaktorer till denna krympning. Att tillhandahålla minimiresurser för dem som för närvarande inte har tillräckligt skulle innebära mycket mindre press på jordsystemet än det som idag orsakas av minoriteten som använder mycket stora resurser.

Läs studien i Lancet Planetary Health