Nya professorer vid Stockholms universitet

Den senaste tiden har fler personer befordrats till professorer vid Stockholms universitet.

Rektor har beslutat att befordra Adnan Mahmutovic och Joakim Wrethed till professorer i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning och Shengnan Han har befordrats till professor i data- och systemvetenskap, inriktning informationssystem. Marja-Liisa Keinänen har befordrats till professor i religionshistoria, Andreas Madestam har befordrats till professor i nationalekonomi, Pär Frohnert har befordrats till professor i historia och Anita Heber har befordrats till professor i kriminologi.

Rektor har beslutat att anställa Anna-Lena Nilsson som gästprofessor i översättningsvetenskap med inriktning mot tolkning, särskilt teckenspråkstolkning vid Institutionen för svenska och flerspråkighet.

Installationshögtid i Stadshuset

De professorer som anställts eller befordrats bjuds in till installations- och promotionshögtiden i Stockholms stadshus. Mer information finns på www.su.se/doktorspromotion.