Rektor i ny roll under Nobelveckan

Nobelveckan i december uppmärksammas varje år vid Stockholms universitet. Den 8 december anordnades KVA:s officiella Nobelprisföreläsningar i Aula Magna. Rektor Astrid Söderbergh Widding hade i år även en framskjuten roll vid Nobelprisceremonin.

Astrid Söderbergh Widding vid Nobelprisutdelningen
Astrid Söderbergh Widding vid Nobelprisutdelningen i Konserthuset.

I april beslutade Nobelstiftelsen att Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet, efterträder Carl-Henrik Heldin som ordförande i stiftelsens styrelse. Bland de åtaganden Nobelstiftelsens ordförande har är att hålla inledningstalet vid Nobelprisutdelningen i Stockholms konserthus på Nobeldagen 10 december.

När Astrid Söderbergh Widding debuttalade på scenen i Konserthuset inledde hon talet med att påminna om att Narges Mohammadi tidigare under dagen i Oslo tilldelats Nobels fredspris i sin frånvaro, för kampen mot förtrycket av kvinnor i Iran och kampen för mänskliga rättigheter och frihet för alla. Med utgångspunkt i Alfred Nobels testamente betonade hon även vikten av internationellt samarbete och respekten för vetenskapen – inte minst i tider av kris och polarisering.

Astrid Söderbergh Widding fortsatte med att säga:
“De vetenskapliga genombrott som belönas i år är samtliga kraftfulla exempel på betydelsen av föregångare som banar vägen, liksom på vetenskapens mångfald” och “Pristagarna som belönas ikväll vittnar var och en på ett unikt sätt om kraften i vetenskap och litteratur. De visar oss att vi, individuellt och tillsammans, bär förmågan inom oss själva att förändra världen.”

Läs inledningstalet i Konserthuset av Astrid Söderbergh Widding

I egenskap av ordförande i Nobelstiftelsen hade Astrid Söderbergh Widding sedan kung Carl XVI Gustaf till bordet under banketten i Stockholms stadshus. Nobelstiftelsen är värd för banketten och Astrid Söderbergh Widding inledde banketten med att traditionsenligt utbringa Konungens skål.

Stort intresse för Nobelföreläsningarna i Aula Magna

Kön ringlade sig lång utanför Aula Magna.
Kön ringlade sig lång utanför Aula Magna. Foto: Jens Lasthein

Stockholms universitet brukar under Nobelveckan i december få besök av flera Nobelpristagare*. Detta sker främst i samband med de officiella Nobelprisföreläsningarna i regi av Kungliga Vetenskapsakademien (KVA). Föreläsningarna ges 8 december och är öppna för allmänheten. Föreläsarna är årets pristagare i fysik, kemi och ekonomisk vetenskap.

Fysikpristagaren Anne L’Huillier föreläser i Aula Magna.
Fysikpristagaren Anne L’Huillier föreläser i Aula Magna. Foto: Jens Lasthein

Liksom tidigare år blev de drygt 1 000 platserna i Aula Magna snabbt fullbokade. Över en timme innan första föreläsningen skulle börja väntade besökare utanför entrén. Bland de som fanns på plats för att lyssna på Nobelföreläsningen i fysik var Eva Lindroth, professor i fysik vid Stockholms universitet. Hon forskar inom attosekundsfysik, det forskningsområde som i år tilldelas Nobelpriset i fysik.

Eva Lindroth
Eva Lindroth. Foto: Jens Lasthein

Eva Lindroth brukar gå och lyssna på Nobelföreläsningarna i Aula Magna – och i år var det litet speciellt.
– Jag har sedan länge forskningssamarbete med fysikpristagaren Anne L’Huillier vid Lunds universitet så att hon får priset i år är speciellt. Jag ser fram emot att få inspireras av pristagarna och höra hur de presenterar sin forskning.

Eva Lindroth anser att Nobelföreläsningarna i Aula Magna är en fantastisk möjlighet för studenter vid Stockholms universitet att få lyssna till föreläsningar av världsledande forskare.

Adele Kattenfeld
Adele Kattenfeld.
Foto: Caroline Falkman

På plats i Aula Magna fanns även flera internationella grupper av studenter och gymnasister. Femtiotalet amerikanska gymnasister var i Stockholm under Nobelveckan genom organisationen National Society of High School Scholars. De hade bland annat besökt Nobelprismuseet, amerikanska ambassaden, Konserthuset och Centrum för paleogenetik vid Stockholms universitet – och nu Nobelföreläsningarna. En av gymnasisterna är Adele Kattenfeld från North Carolina.
– Det här är en upplevelse att minnas hela livet. Jag ser fram emot att få höra om Nobelpristagarnas forskning, sade hon innan hon gick in till föreläsningen.

*I december 2022 hade Stockholms universitet besök av hela 18 Nobelpristagare. Det var både 2022 års pristagare samt pristagare från 2020 och 2021 som inte hade haft ett riktigt Nobelprogram tidigare på grund av pandemin.

Se inspelningen från Nobelföreläsningarna 8 december på KVA:s webb
Film: Nobelpriset i kemi - Gunnar von Heijne berättar
Film: Åsa Wikforss om att utse Nobelpristagare
Stockholms universitets forskare i Nobelkommittéerna