Stockholms universitet på plats 128 i QS-rankningen

Stockholms universitet hamnar på plats 128 i 2025 års upplaga av QS World University Rankings som presenterades den 4 juni.

Foto: Ingmarie Andersson

Bland svenska lärosäten ligger Stockholms universitet på fjärde plats och KTH återfinns på första plats.

QS-rankningen anses vara en av de viktigaste rankningarna av universitet i världen. I årets upplaga av QS-rankningen ingår lite över 1 500 universitet. QS-rankningen publiceras årligen av brittiska Quacquarelli Symonds (QS) och görs utifrån olika indikatorer där akademiskt rykte väger tyngst. Övriga indikatorer är anseende bland anställda, citeringar per fakultet, andel internationella studenter och hållbarhet.

Listan toppas i år Massachusetts Institute of Technology (MIT) följt av Imperial College London och University of Oxford.

Läs mer om QS-rankningen 2025 här.