Stockholms universitet på plats 185 i THE-rankningen

Stockholms universitet rankas i år på plats 185 i Times Higher Education World University Rankings 2024, som listar världens främsta lärosäten.

Foto: Ingmarie Andersson

Rankningen, som årligen publiceras av THE World Universities Insights Limited bygger på enkäter till utvalda personer samt statistik utifrån 18 indikatorer inom dessa fem områden: undervisning, forskning, citeringar, internationell utblick samt bidrag eller forskningspengar från industrin. Tidigare utgick statistiken från 13 indikatorer.

Bäst rankat bland svenska universitet är Karolinska Institutet, med plats 50, följt av KTH på plats 97. Övriga svenska universitet som återfinns på topp 250-listan är Lunds universitet på plats 106, Uppsala universitet på plats 140, samt Göteborgs universitet på plats 201-250.
University of Oxford toppar listan för åttonde året i rad.

I årets rankning deltog 1 904 universitet från 108 länder, vilket är 105 fler universitet än förra året, något som gör den till den största THE-rankningen hittills.

Ta del av hela listan THE World University Rankings 2024.
Ta del av rankningens metod.
Läs mer om Stockholms universitet i olika rankningslistor.