Stockholms universitet på plats 98 i Shanghairankningen 2023

Stockholms universitet hamnar på plats 98 i 2023 års Academic Ranking of World Universities (ARWU), populärt kallad Shanghairankningen. Universitetet ingår därmed i topp-100-listan och ligger på tredje plats bland Sveriges lärosäten.

Foto: Ingmarie Andersson

Topplaceringarna på Shanghairankningen har de tre amerikanska universiteten Harvard, Stanford och Massachusetts Institute of Technology (MIT). Främst i Sverige rankas Karolinska Institutet på plats 37 i världen, följt av Uppsala universitet på plats 82 och Stockholms universitet på plats 98.

Academic Ranking of World Universities (ARWU), mest känd som Shanghairankningen, bedömer universiteten utifrån bland annat antalet alumner och anställda forskare som har fått Nobelpriser, antalet ”mycket citerade” forskare samt antal artiklar publicerade i tidskrifterna Nature och Science. I år granskades mer än 2 500 universitet och de 1 000 bästa universiteten i världen har tagits med i listan.

2023 Academic Ranking of World Universities

Stockholms universitet i rankningslistor