Stort intresse för att studera på Stockholms universitet i höst

Nästan 30 000 är antagna till Stockholms universitet i det andra urvalet till höstens högskoleutbildningar. Det är en ökning med drygt 7 procent jämfört med förra året.

Intresset är stort för att studera på Stockholms universitet hösten 2024, visar de senaste antagningssiffrorna från Universitets- och högskolerådet (UHR). Foto: Orasis

Resultatet av det andra urvalet för antagning till höstens högskoleutbildningar är nu publicerat på Antagning.se, meddelar Universitets- och högskolerådet (UHR) den 25 juli. Totalt har 281 612 personer antagits till minst en utbildning vid landets lärosäten. Det är en ökning med sex procent eller 16 062 personer jämfört med hösten 2023 och den högsta höstnoteringen någonsin för det andra urvalet.

Stockholms universitet har 29 121 antagna i andra urvalet till höstterminen 2024 jämfört med 27 152 till höstterminen 2023, en ökning med 7,3 procent jämfört med förra året.

– Och det är inte för sent om man missat att söka i tid eller inte kom in nu. Fortfarande är nästan 500 utbildningar öppna för sen anmälan och kommer att vara så fram till terminsstart, säger Peter Wretling, avdelningsdirektör vid Studentavdelningen på Stockholms universitet.

Läs mer i pressmeddelandet från Universitets- och högskolerådet.