Tove Pettersson ny rådsledamot i NSfK

Tove Pettersson vid Kriminologiska institutionen har utsetts till ny rådsledamot i NSfK (Nordiska Samarbetsrådet för Kriminologi) under perioden 2022 - 2024.

Grattis till utnämningen. Hur känns det?
Det känns både viktigt och roligt att få var med och bidra till det nordiska samarbetet inom kriminologi.

Vad innebär utnämningen?
Det innebär att jag är en av tre representanter från Sverige som sitter i rådet. Huvudsakliga uppgifter är att vara med och bedöma vilka forskningsansökningar som ska beviljas medel av rådet och att vara med och planera den årliga konferensen.

Varför har du valt att engagera dig i NSfK?
 Jag ser det nordiska sammanhanget som ett mycket viktigt samarbete för svensk kriminologi och därför var det inget svårt beslut att tacka ja när frågan kom.

Vad ser du mest fram emot?
Jag ser fram emot att få vara med och både utveckla och bidra till nordiska samarbete inom kriminologi. För egen del ser jag det som en möjlighet att komma närmare våra nordiska kollegor. Som senior forskare är man inte lika ofta med på de årliga konferenserna om man inte sitter i rådet, eftersom yngre forskare ges företräde (med all rätt) ger företräde till seminarierna.