Två SU-forskare invalda i KVA

Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) har valt in fem nya ledamöterna. Två av dessa är verksamma vid Stockholms universitet där de forskar om svampar respektive forntida DNA .

Kollage med Hanna Johannesson och Love Dalén
Hanna Johannesson och Love Dalén är två av fem nyinvalda ledamöter i KVA.
Foto: Fabian Burki och Beth Zaiken

Hanna Johannesson

Hanna Johannesson har en tjänst som professor Bergianus vid Vetenskapsakademien och leder en forskargrupp vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik, Stockholms universitet. Hon är mykolog och forskar om svampars evolution. Studiet av svampar ser hon som ett sätt att lära oss mer om evolutionen bland annat när det gäller könsbestämning och de olika sätt som svamparna har att föröka sig på.

Hon har till exempel visat att kön i vissa svampgrupper inte bestäms av enskilda gener utan komplex av gener. Förutom att ge ny kunskap om hur svampar kan könsbestämmas har dessa resultat betydelse för förståelsen av evolutionen av könskromosomer på ett mer generellt plan. För att studera det naturliga urvalet hos svamparna har hon bland annat deltagit i ett forskningssamarbete som utvecklat en teknik för att isolera och sekvensera genomet i enskilda cellkärnor.

Hanna Johannesson intresserar sig även för lavar som traditionellt ansetts vara en symbios av en svampart och en alg. Här visar hennes forskning bland annat att lavar kan bestå av flera arter svampar. Något som kastar nytt ljus över hur denna märkliga symbios har utvecklats.
Läs mer om Hanna Johannesson

Love Dalén

Love Dalén har valts in i Klassen för biologiska vetenskaper. Han är professor i evolutionär genomik vid Zoologiska institutionen och forskningsledare vid Centrum för paleogenetik, som är ett samarbete samarbete om studier av förhistoriskt DNA mellan Stockholms universitet och Naturhistoriska riskmuseet. Hans specialitet är att med hjälp av DNA-teknik undersöka ekologi och evolution hos olika arter. Studierna har bland annat handlat om hur tidigare miljöförändringar påverkat arternas spridning och överlevnad. Det rör särskilt nordliga arter som fjällräv och lämlar samt deras utbredning i samband med istiderna och varmare perioder däremellan. Men han har även studerat förhistoriskt DNA från numera utdöda djur som mammutar och grottlejon.

Love Dalén har bland annat uppmärksammats för sina studier av den ullhåriga mammuten och dess släktingar. Han och hans kollegor var de första som lyckades sekvensera DNA som är mer än en miljon år gammalt. De kunde därigenom identifiera en hittills okänd evolutionär gren av mammutar som delvis gav upphov till den nordamerikanska Columbiamammuten. Även hans studier av förhistoriska vargar och hur hunden utvecklats från dessa har fått stort genomslag.
Läs mer om Love Dalén