Viktigt att afrikanska och europeiska lärosäten samarbetar

Afrika var i fokus när rektorer, vice-rektorer och andra lärosätesrepresentanter från europeiska huvudstadsuniversitet samlades i Albano i slutet av juni. Rektor Astrid Söderbergh Widding inledde seminariet och ledde ett av panelsamtalen.

Gruppbild tagen utomhus i en trappa i Albano.
Deltagarna vid UNICA:s generalförsamling och rektorsseminarium. Foto: Bildbyrån.

– I en alltmer sammanlänkad värld är utbytet av kunskap, idéer och kultur mellan afrikanska och europeiska lärosäten viktigare än någonsin, sa rektor Astrid Söderbergh Widding när hon inledde rektorsseminariet vid universitetsnätverket UNICA:s möte i Stockholm.

– Europa och Afrika delar många utmaningar, från hållbarhet till hälsokriser och migration. Universitetsnätverk utgör en plattform för gemensam problemlösning och policyutveckling. Genom att arbeta tillsammans kan vi bedriva forskning och föreslå lösningar som bygger på en djup förståelse för de lokala sammanhangen i båda regionerna. Samarbete säkerställer att policyer och innovationer är mer inkluderande, rättvisa och effektiva. Dessutom kan samarbete dra nytta av de unika styrkorna hos varje kontinent och förvandla utmaningar till möjligheter för ömsesidig nytta, fortsatte hon.

UNICA:s 34:e generalförsamling och rektorsseminarium

Stockholms universitet var värd för UNICA:s 34:e generalförsamling och rektorsseminarium, denna gång på temat ”Strengthening the Africa-Europe cooperation: the role of university networking”. Drygt 50 deltagare från lärosäten från Europa och Afrika deltog under två dagar i slutet av juni. UNICA är ett nätverk för europeiska huvudstadsuniversitet för utbyte av kunskap och erfarenhet kring gemensamma utmaningar.

Under rektorsseminariet medverkade också vicerektor Stefan Helgesson och Alice Kollmitz. Hon är Stockholms universitets studentrepresentant i South Africa-Sweden University Forum (SASUF), ett samarbetsprojekt mellan svenska lärosäten och universitet i Sydafrika. Stockholms universitet ingår även i den europeiska universitetsalliansen Civis som har partnerskap med sex afrikanska universitet.

Läs mer om konferensen i rektors blogg