Artikel om elevers känslor och motivation kopplade till ämnet matematik

Från att matematik är ett ämne som många elever har positiva känslor inför, tycker är roligt och tycker de är bra i så utvecklar eleverna, i grundskolans senare årskurser, mer negativa känslor för matematik. Detta är speciellt tydligt för flickor. Denna artikel visar på skillnader och diskuterar mönster i elevers känslor för och motivation till matematik.

Cirka 3 av 4 elever I årkurs 4 i den svenska skolan anger att de tycker om matematik. Fyra år senare, i årkurs 8, är det bara cirka hälften av eleverna som anger att de tycker om matematik. Detta är intressant i sig och skapar flera frågor om känslor och motivation för ämnet matematik och hur dessa förändrar sig över årskurserna. I denna förändring över årskurserna finns det dock även en könsskillnad. I årskurs 4 är det relativt jämnt mellan pojkar och flickor men till årskurs 8 är det i större utsträckning flickorna som svarar att de inte tycker om matematik. Dessa mönster återfinns inte bara i frågan om eleverna gillar matematik utan återfinns i flera olika enkätfrågor som handlar om elevernas känslor kring matematik men även inre och yttre motivation.

I artikeln undersöks mönster i elevers känslor och motivation till ämnet matematik utifrån årskurs och kön. Genom att använda enkätfrågor från den internationella studien TIMSS har forskarna sökt mönster och skillnader i elevernas svar. Underlaget baseras på samma årgång elever och deras svar när de gick i årkurs 4 och senare i årskurs 8. Resultaten i artikeln visar bland annat att det i grundskolan finns ökade negativa känslor kring matematiken i grundskolan kopplat till årskurs men även att det är flickor som i större grad får mer och mer negativa känslor till matematik. Dessa resultat diskuteras bland annat i koppling till att om vi önskar att fler ska välja att fortsätta sina studier i matematik så kan känslor för och motivation till matematik vara aspekter att fokusera för att få till en förändring. Resultaten diskuteras även i relation till att färre flickor än pojkar väljer att studera matematikintensiva program på universitet och högskola.

Författare till artikeln är Lovisa Sumpter och Samuel Sollerman

Sumpter, L. & Sollerman, S. (2023). Changes in affect: Patterns in Grade 4 and grade 8 students’ expressed emotional directions. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.

Läs artikeln

Artikeln i pdf-format