Stockholms universitet

Anna AmbroseProjektforskare

Om mig

Anna Ambrose, fil.dr. i Barn och ungdomsvetenskap och lektor i pedagogik.

Mina forskningsintressen är utbildningsfrågor med betoning på social rättvisa, på jämlika och rättvisa utbildningsvillkor oavsett elevers familjebakgrund. Forskningsintresset rör sig främst inom fältet utbildningssociologi. Januari 2017 disputerade jag vid Stockholms universitet med avhandlingen "Att navigera på en skolmarknad" i vilken jag analyserade hur skolvalfriheten som policy omsattes i praktik (förhållningssätt, diskurs och navigering) en på en lokal skolmarknad i en socio- ekonomiskt och etniskt polariserat storstadsområde. Efter min disputation arbetade jag under drygt ett år på Statens Skolverk, då främst med övergripande frågor kring att motverka skolsegregation men även som ansvarig för grundskolans samhällsorienterande ämnen. Augusti 2020 avslutade jag en post-dok vid Örebro universitet "Linjen mellan högstadiet och högre studier" som studerade villkoren för en breddad rekrytering och ett breddat deltagande. 

Vid SU är jag projektforskare inom det Formas finansierade projektet "Lokala förutsättningar för skolframgång bland nyanlända elever", Eric Larsson vid IPD är projektledare. Tiden inom projektet delar jag med att arbeta som forskare, lärare och ämnessamordnare vid Södertörns högskola. 

Publikationer

Ambrose, Anna (2024) Möten med mening: Betydelsen av omsorg, engagemang och tillit inom en studiestödsverksamhet. Book chapter in Synliggjord skolkultur: Att forma en inkluderande och hållbar skolvardag för ungdomar i socialt utsatta områden, Södertörn Studies in Education.

Ambrose, Anna (2024) ”Vem fan är Kirkegaard? Jag fattar ju ingenting, jag kommer ju inte från en kulturfamilj direkt”: om betydelsen av att ha en studieovan familjebakgrund vid högre studier. Book chapter, Include (kommande).

Ambrose, Anna (2023) Värderingsövningar som ett praktiskt verktyg för att öka omdömesförmågan inom professionsutbildningar. Tidskriften för högre utbildning. Vol. 13, Nr.2.

Ivemark, Biörn & Ambrose, Anna (2023) From doxic breach to cleft habitus: affect, reflexivity and dispositional disjuncture. British Journal of Sociology of Education. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01425692.2023.2209286

Ivemark, Biörn & Ambrose, Anna (2021) Habitus Adaptation and First-Generation University Students’ Adjustment to Higher Education: A Life Course Perspective. Sociology of Education. Vol 94 (3).

Ambrose, Anna & Ivemark, Biörn (2020) Linjen mellan högstadiet och högre utbildning. En fallstudie om breddad rekrytering och breddat deltagande. Örebro universitet.

Ambrose, Anna (2020) To belong or not? Exploring we-ness and otherness in an urban school at the area of marketization in education, in Lund, Stefan (ed.) Immigrant incorporation, Education and the Boundaries of Belonging. New York: Palgrave Macmillan.

Bunar, Nihad & Ambrose, Anna (2017) Urban polarisering och marknadens förlorare. I Fejes, Andreas & Dahlstedt, Magnus (red.) Skolan, marknaden och framtiden. Studentlitteratur.

Ambrose, Anna (2016) Att navigera på en skolmarknad. En studie av skolvalfrihetens geografi i tre skolor (dissertation). Stockholm: Stockholms universitet.

Bunar, Nihad & Ambrose, Anna (2016) Schools, choice and reputation: Local school markets and the distribution of symbolic capital in segregated cities. Research in Comparative & International Education, 2016. Vol. 11 (1) 34-51 (17 s.).
 

Forskning

Mina forskningsintressen är; barn och ungas livsvillkor i det urbana rummet, urbansociologi, elevskapande, skolvillkor, skolkulturer och etiskt och relationellt lärarskap.

Avhandlingsprojekt

Att navigera på en lokal skolmarknad - en studie av valfrihetens geografi i tre urbana skolor inom barn- och ungdomsvetenskap

Disputation 27 januari 2017: Att navigera på en lokal skolmarknad - valfrihetens geografi i tre urbana skolor

Publikationer

Bunar, N. & Ambrose, A. (2016) “Schools, choice and reputation: Local school markets and the distribution of symbolic capital in segregated cities”, Research in Comparative & International Education, 1- 18

Castro A. (2012) Kartläggning av mottagandet samt av arbetet med nyanlända elever vid fyra skolor i Södertälje kommun- Fornbackaskolan, Brunnsängsskolan, Ronnaskolan och Wendela Hebbe gymnasiet, på uppdrag av Södertälje kommun.

Castro A. (2009) Sminkhora, tönt, fjortis eller bara en vanlig tjej- om skapandet av en identitet som ung tjej idag. Magisteruppsats, Etik och värdegrund, inst. för utbildningsvetenskap mot humaniora och samhällsvetenskap.

Forskningsprojekt