Stockholms universitet

Maria WassrinUniversitetslektor

Om mig

Jag är doktor i ämnesdidaktik med inriktning mot estetik/musik. Som lektor vid Institutionen för ämnesdidaktik arbetar jag främst med musikundervisning för blivande förskollärare, med handledning och examination av självständiga arbeten, samt forskning.

Mina forskningsintressen inom området ämnesdidaktik rör frågor om makt, samt olika förståelser av begrepp som musik, musikalitet och improvisation och deras betydelse för hur musikdidaktisk verksamhet iscensätts. Min  bakgrund inom förskolan och som musiker har fått stort inflytande på mina forskningsintressen som mer specifikt rör våra yngsta medborgares (1-5-år) möjligheter att delta i och påverka musiksituationer i sin vardag i förskolan. I linje med detta disputerade jag 2016 med avhandlingen Towards Musicking in a Public Sphere – 1-3 year olds and music pedagogues negotiating a music didactic identity in a Swedish preschool. I avhandlingen undersöks hur en musikdidaktisk identitet förhandlas fram av deltagarna, men också hur pedagogers musiksyn och barnsyn påverkar deras didaktiska förhållningssätt i musikaktiviteter i förskolan och därmed både barns delaktighet, som deras medborgarskapande. Studierna visar att pedagoger som använder sig av ett improvisatoriskt förhållningssätt ökar barns inflytande, något jag senare vidareutvecklat teoretiskt med hjälp av antropologiska och multimodala perspektiv på improvisation som kommunikationsform.  

Publikationer

Kapitel Wassrin, M. (2020). A broadened approach towards musical improvisation as a foundation for very young children’s agency. In G. G. Johansen, K. Holdhus, C. Larsson, and U. MacGlone (Eds.), Expanding the space for improvisation pedagogy: A transdisciplinary approach, London: Routledge.

(Kapitlet problematiserar bakomliggande antaganden om gränser mellan musikaliska handlingar och andra kommunikativa handlingar i samband med musikalisk improvisation tillsammans med mycket små barn.)

Kapitel Wassrin, M. (2018). Ludvig och Aidas Triumfmarsch –  förkroppsligad kunskap, lek och interaktion. I U. Schantz, K. Thorgersen, and A. Lidén (Eds.), Estetiska ämnens didaktik - Utmaningar, processer och protester. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bap

(Här problematiseras synen på det verbala språket såsom hegemoniskt i relation till små barn faktiska kunskaper i musik. Exempel ges på hur barns användande av såväl kroppsliga som diskursiva och materiella semiotiska resurser tydligt visar deras kunskaper i musik.)

Konferens Wassrin, M. (2018). The benefits of Conversation Analysis as Part of a Combined Discourse Analytical Approach. Proceedings of the 23rd conference of Nordic Network for Research in Music Education: Methodological encounters in connection – multi-, trans-, and interdisciplinary research, Hurdal, Norway, 12th-15th of February, 2018.

(Del i symposiet: Discourse Analysis of Musical Settings in Early Education Childhood and Care: Possibilities, Challenges and Future Prospects, tillsammans med Mona Persson Aronsson och Ingeborg Lunde Vestad, Hedmark University, Norge.)

Press Wassrin, M. (2017) Barns delaktighet i musikaktiviteter. Förskoleforum (Webforum) Studentlitteratur – Vinnande vetande.

Press Wassrin, M. (2017). Musiken kan bli så mycket bättre. Tidningen Förskolan 12 april 2017.

Avhandling Wassrin, M. (2016). Towards Musicking in a Public Sphere – 1-3 year olds and music pedagogues negotiating a music didactic identity in a Swedish preschool. Stockholm: Stockholm University.

Artikel Wassrin, M. (2016). Challenging Age Power Structures: Creating a Public Sphere in Preschool through Musicking. Action, Theory & Criticism for Music Education, 15(5), pp. 25–50. Available at DiVA portal. (diva2:1033628) doi: 10.22176/act.15.5.1

(Artikeln handlar om barns inflytande på sitt dagliga liv i förskolan med fokus på situationer som inkluderar musik. Analysen visar hur även små barn kan ses som medborgare här och nu, om andra kommunikationsformer än enbart verbala ses som legitima.)

Artikel Wassrin, M. (2016). Rethinking Music Activities in preschool – Exploring Links between Conceptions of the Child and Conceptions of Music. Nordic Research in Music Education. Yearbook, 17(2016), pp. 103–136. Available at DiVA portal. (diva2:1033629)

(Artikeln behandlar frågor om hur pedagogers musiksyn, barnsyn och barns sätt att lära sig är sammanflätat med deras didaktiska förhållningssätt och alltså påverkar hur musikaktiviteter i förskolan iscensätts och därmed barns delaktighet.)

Bok. Wassrin, M. (2013). Musicking – Kreativ improvisation i förskolan Licenciatuppsats. Stockholm: Stockholm University. Available at DiVA portal. (diva2:613061)

(I monografins form analyseras med hjälp av multimodal mikroanalys videoinspelat material från alternativt iscensatta musikaktiviteter i en experimentell förskola. Fokus i analysen ligger på hur deltagarna gemensamt organiserar eventen med hjälp av olika semiotiska resurser, samt vad detta får för resultat för barnens delaktighet.)