Stockholms universitet

Annica KälleboDoktorand

Om mig

Jag är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik med intresse för internationella och jämförande studier av förskolans system och praktik. 

Internationellt sett är förskolan en stökig angelägenhet som kännetecknas av olika systemstrukturer, styrning och praktik. I avhandlingsarbetet studeras det svenska och bangladeshiska förskolesystemen som exempel på två mycket olika system med syftet att utforska metodologier med förskolebarnet i centrum. Avhandlingsarbetet som helhet ämnar att bidra till ny kunskap om hur förskolesystem studeras och hur jämförbarhet över praktik till systemnivå kan konceptualiseras. 

Med in i avhandlingsprojektet har jag erfarenhet som förskollärare och förskollärarutbildare vid Stockholms Universitet och som pedagogisk utvecklare och förskollärarutbildare vid Bangladesh Institute for lifelong learning i Dhaka. 

Är sedan 2024 invald som vice ordförande för Nordic Comparative and International Education Society (NOCIES):  https://nocies.org/executive-committee  

 

 

 

Undervisning

Introduction to Educational Research Methods (15hp)

Att studera barnets rättigheter: metodologiska och etiska aspekter (7,5hp)

Early Childhood Education: Explorative Learning (7,5hp)

Förskoledidaktik med inriktning mot språk och kommunikation (22,5hp)

Barns uppväxtvillkor och etiska möten i förskolan (7,5hp)

Verksamhetsförlagd utbildning (I-IIII)

 

 

Forskning

Projektet syftar till att genom en jämförande metodologi utforska förskolans framväxt i Bangladesh. Framväxten av förskolan, den s.k. Early Childhood Education mainstreaming, är ett omvälvande samhällsfenomen som innebär sociala, kulturella och ekonomiska förskjutningar och avhandlingen syftar till att utforska fenomen synliga i denna omvandling.

Genom sammanläggningsavhandlingen kommer projektet dels utforska en motsatt global förskolepedagogisk trend, där låginkomstländer såsom Bangladesh som del av Sydasien, går ifrån formell inlärning till lek-baserat lärande och jämföra med den svenska rörelsen som går ifrån ett lek-baserat lärande till mer formell inlärning.

Vidare kommer avhandlingen utforska de metodologiska utmaningar som sker i mötet mellan två forskningsdiscipliner, nämligen förskolepedagogik och internationella och jämförande studier där förskolans unika förutsättningar i dagens forskningslandskap ännu inte har en given plats.   

Forskningsprojekt