Stockholms universitet

Björn BomanForskare

Om mig

Jag disputerade i pedagogik 2023-11-16 med avhandlingen "Skolresultat - faktorer som är relaterade till studieresultat i grundskolans senare år". 

 

Primära forskningsområden:

1. Skolresultat i grundskolans senare år i Sverige.

2. Skolresultat i östasiatiska länder, t.ex. Sydkorea, Taiwan och Singapore, med fokus på PISA.

3. Sydkoreansk kultur (främst film och musik) och utbildning.

4. Ryssland-Ukraina-kriget, samt ukrainsk migration inom EU.

5. Paralleliseringsteori och kulturell globalisering.

6. Samband mellan intelligens, personlighet/icke-kognitiva förmågor, och skolresultat. 

7. Samband mellan personlighet, kändisskap och sociala medier. 

 

I samband med min forskning arbetar jag med ett flertal olika metoder eller kombinationer av metoder, till exempel multivariat analys av frågeformulärdata och registerdata (t.ex. PISA, Skolverket), systematiska litteraturstudier, textanalys, kvalitativa observationer, semi-strukturerade intervjuer, samt tills viss del även cost/benefit analysis (CBA). Teoretistiskt utgår jag bland annat från Big Five (personlighetspsykologi), Urie Bronfenbrenners humanekologiska teori, input-process-output, kulturell globaliseringsteori (Pieterse m.fl.), och han (한, ett koreanskt kulturpsykologiskt teoretiskt begrepp). Jag har även konstruerat två nya teoretiska begrepp, parallelization respektive CAM (Celebrity Achievement Model), som jag ämnar utveckla mer inom ramarna för framtida forskning inom samhälls- och beteendevetenskap.

 

På grund av en bred profil har jag varit reviewer för internationella tidskrifter som Scientific ReportsPsychology of Music, British Journal of Educational Psychology, Journal of Biosocial Science, Scandinavian Journal of Educational Research, Asian Education and Development Studies, Studies in Educational EvaluationJournal of the Korean Academy of Child and Adolescent PsychiatryJournal of Adolescent Research, Asia-Pacific Education Researcher, Asia Pacific Education Review, Education Inquiry, Frontiers in PsychologyAsian Journal of Women's Studies, Trends in Psychology, Cogent Education, Sage Open, PLOS ONE och Social Sciences & Humanities Open.

 

Tidigare utbildning: masterexamen i pedagogik (Lärarprogrammet, Uppsala universitet, 2010), masterexamen i religionshistoria och religionsbeteendevetenskap (Uppsala universitet, 2012), koreanska tre terminer och andra kurser (Stockholms universitet, 2014-2019).

 

Jag har arbetat ca 10 år som lärare i gymnasiet och grundskolans senare år, och blev nominerad till årets pedagog i Solna i juni 2019. 

 

Mina personliga intressen inkluderar främt fitness och resor (71 länder hittills). Är certifierad personlig tränare genom Ylab Education (Stockholm, 2007).

 

Forskningsprojekt: Skolprestationer - faktorer förknippade med studieresultat i grundskolans senare år (sammanläggning) 

Kompletterande forskningsprojekt: 

Educational achievement in East Asian school systems

Contemporary culture in South Korea

 

Undervisning vid SUVetenskaplig teori och metod, 7,5 hp, som en del av Pedagogik A, VT 2021.

 

 

Akademiska publikationer

 

Peer-review-granskade

 

(25) 2024: Parallelization: A theory of cultural, economic, and political complexity  (eds. Guiseppina Marsico & Jaan Valsiner). SpringerBriefs in Psychology and Cultural Development. Springer Nature. 

 

(24) 2023: The coexistence of nationalism, Westernization, Russification and Russophobia: Facets of parallelization in the Ukraine warInternational Politics, 60, 1315-1331.

 

(23) 2023: Japanese and Korean collaborations in K-pop: Iz One, TWICE, and K-pop spaces in Tokyo. East Asian Journal of Popular Culture, kommande.

 

(22) 2023: Vulnerable women: Negotiations among migrant women in the aftermath of the Ukraine warHuman Arenas.

 

(21) 2023: The relationship between urban locality, socioeconomic status and school achievement: evidence from an intra-urban model in Stockholm country, Sweden. International Journal of Educational Research Open, 4.

 

(20) 2023: Is the SES and academic achievement relationship mediated by cognitive ability? Evidence from PISA 2018 using data for 77 countries. Frontiers in Psychology

 

(19) 2023: Converging cultures? A comparative analysis of South Korea and Sweden’s national curricula, 1980–2018 Converging cultures? A comparative analysis of South Korea and Sweden’s national curricula, 1980–2018. Discover Education.

 

(18) 2022: Vietnam’s exceptional educational achievement: a thematic review of the emerging literature. Discover Education.

 

(17) 2022: Feminist themes in Hallyu 4.0 South Korean TV dramas as a reflection of a changing sociocultural landscape Asian Journal of Women's Studies.  

 

(16) 2022: CAM: an achievement model of celebrity SN Social Sciences

 

(15) 2022: Regional differences in educational achievement: a replication study with municipality data. Frontiers in Education.

 

(14) 2022: The influence of SES, cognitive, and non-cognitive abilities on grades: cross-sectional and longitudinal evidence from two Swedish cohortsEuropean Journal of Psychology of Education.

 

(13) 2022: The adaptive proculturation process of being a psychotherapist as a Kazakh asylum seeker in SwedenHuman Arenas

 

(12) 2022:  Educational achievement among East Asian schoolchildren 1967–2020: A thematic review of the literature . International Journal of Educational Research Open, 3.

 

(11) 2022:  PISA Achievement in Sweden From the Perspective of Both Individual Data and Aggregated Cross-Country DataFrontiers in Education, 6. 

 

(10) 2021: Why has Sweden risen in the IFPI league tables but been surpassed by South Korea? A comparative case studySocial Sciences & Humanities Open, 4 (1).

 

(9) 2021: Money or melancholia? Dropout and retention rates in the K-pop industry. Culture and Empathy, 4 (2), 156-180.

 

(8) 2021: Regional differences in educational achievement among Swedish Grade 9 studentsScandinavian Journal of Educational Research, 66 (4), 610-625.

 

(7) 2021:  The multifold intertextuality in Lee Chang Dong's Burning Social Sciences & Humanities Open, 3 (1).

 

(6) 2021: Parallelization: the fourth leg of cultural globalization theoryIntegrative Psychological and Behavioral Science, 55 (2), 354-370.

 

(5) 2021: The Applicability of Big Five and the Dark tetrad on Literary Analysis: A Case Study of Yukio Mishima’s Novel Protagonists. East Asian Journal of Popular Culture, 7 (1), 95-113.

 

(4) 2020: From Oldboy to Burning: Han in South Korean filmsCulture & Psychology, 26 (4),  919-932.

 

(3) 2020: Cultural amnesia or continuity? Expressions of han in K-popEast Asian Journal of Popular Culture, 6 (1), 111-123.

 

(2) 2019: What Makes Estonia and Singapore so Good?Globalisation, Societies and Education, 18 (2), 181-193. 

 

(1) 2019: Achievement in the South Korean Music Industry. International Journal of Music Business Research, 8 (2), 6-26. 

 

 

Övriga akdemiska artiklar (redaktörsgranskade)

 

2021: Bokrecension: Religion, Tradition and the Popular: Transcultural Views from Asia and Europe, Judith Schlehe and Evamarie Sandkühler (eds) (2014). East Asian Journal of Popular Culture, 7 (2), 313-318.

 

2019: Worth narrowing the educational gap between South Korea and Swden? Konferensbidrag publicerat i Orientaliska studier

 

2019: ”Utbildning i det samtida Vietnam: förändringar och framgångsfaktorer” (Educational policies in Contemporary Vietnam: Development and Factors of Achievement). Orientaliska studier, 157 (June).

 

2015: “Koreansk skönhet som en förlängning av den koreanska vågen” (Korean beauty as an extension of the Korean wave), Orientaliska studier, 142. Denna har uppmärksammats i svensk press, https://www.sydsvenskan.se/2016-01-10/en-vag-av-skonhet

 

2015: Recension av John Lies book K-pop: Popular music, cultural amnesia, and economic innovation, (2014), Orientaliska studier, 141.

 

2015: “Det nutida Koreas religiösa landskap” (The Religious landscape of Korea), Orientaliska studier, 141.

 

2014: “K-popens globala begränsningar” (The Global Limitations of K-pop), Orientaliska studier, 140.

 

Akademisk konferens (föreläsare)

2020: Vienna Music Business Research Days (konferensen blev till zoom-workshop), 21 september. Jag presenterade en artikel om musikindustrierna i Sydkorea och Sverige.

2019: “Educational Achievement in the Republic of Korea and Sweden: Worth to narrow the gap?”. Internationell konferens för 60-årsjubiléet för diplomatiska relationer mellan Kungariket Sverige och Republiken Korea vid Institutionen för Asien-, Mellanöstern-, och Turkietstudier, Stockholms universitet, 23-24 maj, 2019.

 

Publikationer i Diva

Forskningsprojekt