Stockholms universitet

Christine FawcettUniversitetslektor

Om mig

Min forskning handlar om barns social-kognitiv utveckling och fokuserar på frågor såsom hur barn resonerar om interpersonella likheter och hur barn börjar koordinera med andra genom synkroni - både beteendemässig och fysiologisk. Ett annat forskningsintresse är utvecklingen av attityder och stereotyper och hur barnets kategorisering av socialagrupper (t.ex. kön) påverkar dessa.

Senaste Publikationer:

Fawcett, C. et al. (2022) Individual differences in pupil dilation to others’ emotional and neutral eyes with varying pupil sizes, Cognition and Emotion. 

Fawcett, C. (2022). Kids attend to saliva sharing to infer social relationships, Science.

Fawcett, C. (2021). Sharing a common language affects infants' pupillary contagion. Journal of Cognition and Development.

Fawcett, C. & Kreutz, G. (2021). Twelve‐month‐old infants’ physiological responses to music are affected by others’ positive and negative reactions, Infancy.

Axelsson, E. & Fawcett, C. (2021). Humans' pupillary contagion extends to cats and dogs. Social Cognitive and Affective Neuroscience.

Undervisning

Jag undervisar inom utvecklingspsykologi. För närvarande är jag kursansvarig för Utvecklingspsykologi 1 och 2 inom psykologprogrammet.

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

Visa alla publikationer av Christine Fawcett vid Stockholms universitet