Stockholms universitet

Emma Christina LaurinBiträdande lektor

Om mig

Emma Laurin är FD i utbildningssociologi och biträdande lektor vid Specialpedagogiska institutionen. Hennes huvudsakliga forskningsområden är ojämlikhet och sociala skillnader i utbildningssystemet, familjers utbildningsstrategier, långvarig skolfrånvaro samt betydelsen av neuropsykiatriska diagnoser i skolan. 

Undervisning

Emma Laurin undervisar på Speciallärar- och Specialpedagogprogrammen, Stockholms universitet. Hon har tidigare undervisat på Sociologiprogrammet, lärarprogram och i utbildningssociologiska kurser (grund-till doktorandnivå) vid Uppsala universitet. Hon är biträdande handledare till tre doktorander i utbildningssociologi vid Uppsala universitet.

Forskning

Pågående forskningsprojekt:

2024 - 2028: Långvarig skolfrånvaro: Betydelsen av känslor, kapital och kön för samverkan mellan familj, skola, socialtjänst, barn – och ungdomspsykiatri
Projektmedlemmar: Emma Laurin
Finansiär: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

2023 - 2026: Elevhälsan som marknad - Privata elevhälsolösningar, samverkan och konsekvenser för skolan.
Projektmedlemmar: Joakim Lindgren (PI), Linda Rönnberg, Malin Benerdal, Emma Laurin
Finansiär: Vetenskapsrådet

2022 - 2024: Integreringens förutsättningar: En historisk institutionell analys av integreringsparadigmets framväxt i Sverige.
Projektmedlemmar: Anne Berg (PI), Johanna Ringarp, Emma Laurin
Finansiär: Vetenskapsrådet

Nyckelord:
utbildningssociologi, emotionssociologi, specialpedagogik, kvalitativ metod, skolfrånvaro, neuropsykiatriska diagnoser, familjers utbildningsstrategier, genomströmning i högre utbildning.

Forskningsgrupper:

Emma Laurin är affilierad forskare till forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC) och Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt (Hero).

Publikationer i urval:

Artiklar 

Laurin, Emma & Andersson, Lisa (2024), “Emotion work, a neglected facet of parental health information work. Analysing mothers of neurodivergent children.” Sociology of Health & Ilness, vol. 46 (5): 1023–1053. https://doi.org/10.1111/1467-9566.13775

Laurin, Emma (2023), “Mother blame and emotion work: a sociological study on Swedish mothers of children with long-term school absenteeism.”, Emotions and Society, 6(2):1–18. https://doi.org/10.1332/26316897Y2023D000000008

Laurin, Emma (2023), Friskolor för elever med särskilda behov i Stockholm – en utveckling i marknadiseringens och inkluderingens spår, Vägval i skolans historia, 2/2023.

Hultqvist, Elisabeth, Laurin, Emma, Lidegran, Ida (2021), ”Efter sportlovet så bara vägrade han gå tillbaka…: En förälders kamp för sitt barns skolgång.” Praktiske Grunde Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, 15(1): 79–92.

Laurin, Emma & Palme, Mikael (2017), ”Se servir du diagnostic comme d’une arme: Les usages sociaux du diagnostic neuropsychiatrique par les mères fortes en capital sur le marché scolaire de Stockholm.”, Esprit Critique: revue internationale de sociologie et de sciences sociales, 27(1): 93–110.

Doktorsavhandling, monografi

Laurin, Emma (2021), Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm [Children with diagnoses. Mothers’ and schools’ strategies in Stockholm] Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 281 s.

Rapporter

Laurin, Emma & Bengtsson, Felix, Genomströmning utan att tumma på kvalitén? Studenters och utbildningsansvarigas erfarenheter av förskollärar- och grundlärarutbildningar vid Uppsala universitet, HERO-RAPPORTER, 2024:3

Laurin, Emma, Backan, Lisa, Lidegran, Ida, ”Genomströmningen är dålig men de som strömmar igenom är bra” Studenters och utbildningsansvarigas erfarenheter av ämneslärarutbildningen vid Uppsala universitet, HERO-RAPPORTER, 2023:1

Laurin, Emma, Olsson, Joakim, Gustavsson, Cornelia, Lidegran, Ida, Covid-19 och universitetet: Lärares och studenters erfarenheter. HERO-RAPPORTER, 2022:1