Stockholms universitet

Ian ConrichUniversitetslektor

Om mig

Jag är författare, teoretiker och historiker med inriktning mot film, medier, visuell kultur och populärkultur. Hedersprofessor i Visuell Antropologi vid universitetet i Wien och vald ledamot av Royal Society of Arts, Royal Anthropological Institute, Royal Asiatic Society och Royal Historical Society. Jag är författare eller redaktör till 18 böcker, som översatts till franska, polska, ungerska, persiska, hebreiska, danska, norska och slovakiska. 

Betydande ledarerfarenhet vid brittiska, europeiska och australiensiska universitet; utsedd till ’Air New Zealand New Zealander of the Year in the UK’, 2008, som ett erkännande för mitt ledarskap inom utbildning. Omfattande erfarenhet av att arbeta med företagssponsorer, kommunala och regionala styrelser och nationella regeringar, filmkommissioner, skolor och kulturella organisationer. Redaktör för två bokserier, Anthem Film and Culture och Anthem Studies in Writers and Film; huvudredaktör för Scopus-indexerade Journal of New Zealand and Pacific Studies, biträdande redaktör för Film and Philosophy och rådgivande styrelsemedlem i Asian CinemaInteractive MediaNotes of the Anthropological Society Vienna och Studies in Australasian Cinema. Gästredaktör för specialnummer av Harvard ReviewAsian CinemaPost ScriptStudies in Travel Writing och Journal of British Film and Television. Produktionskonsult för film och tv, inklusive en prisbelönt kortfilm. Arrangör av och kurator för 38 filmfestivaler, museiutställningar och internationella konferenser.

Gästföreläsare vid Harvard University, University of California Berkeley och Sorbonne Nouvelle, samt MacGeorge Visiting Scholar (gästforskare) vid universitetet i Melbourne, 2005 och Visiting Scholar (gästforskare) vid Oxford University vid Institute of Social and Cultural Anthropology, 2005-2006. Ytterligare utmärkelser som Visiting Scholar (gästforskare) har erhållits från University of Waikato, 2001 och University of Ss Cyril and Methodius, Trnava, 2019. Jag har varit gästföreläsare mer än 50 universitet, inklusive Auckland, Hawai’i, Tasmanien, Queensland, Murdoch, Curtin, Århus, Konstanz, Warszawa, Trier, La Rochelle, Aix-Marseille, Avignon, La Réunion, Haifa, Trinity College, Dublin, York University, Toronto, Victoria University, Wellington, Goethe-University, Frankfurt, och Universitas Negeri Yogyakarta och Universitas Muhammadiyah Yogyakarta i Indonesien. De doktorsavhandlingar jag har granskat har varit på engelska och franska och från olika länder som Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Frankrike och Réunion.

Jag har varit jurymedlem vid Hawai'i International Film Festival, gästföreläsare vid Jogja Asian Film Festival, Yogyakarta, Indonesien, och gästkurator för stora filmfestivaler i Polen och Israel. Jag har också varit konsult för London Film Festival och Cairo Film Festival. Jag har varit gästföreläsare vid National Film Theatre, British Museum, Twickenham Stadium, Barts Pathology Museum, Imperial War Museum, Old Operating Theatre, de kanadensiska High Commission och australiensiska High Commission, rådgivare vid FilmFour och BBC (särskilt inom filmklassificering), gäst i radio och tv i Polen, Frankrike, Irland, Nya Zeeland, Australien och Storbritannien, och eftermiddagstalare vid Nya Zeeland High Commission, London. Jag har fått beställningsarbeten från publikationer som Sight and Sound och har bland annat föremål för reportage, Time magazine, Sunday TimesTimes Higher Education och Voyeur, flygbolaget Virgin Australias flyg-magasin. Mellan 2011 och 2014 var jag kurator för en serie finansierade utställningar om Påskön och populärkultur, som lanserades på British Museum och även visades vid Captain Cook Birthplace Museum, Marton, Kon-Tiki museet i Oslo, och ”Casula Powerhouse Arts Centre” i Sydney. Under tiden på Captain Cook Birthplace Museum beskrevs utställningen som "en kulturell höjdpunkt" av Independent och ett av de "bästa konstevenemangen" i Storbritannien vid den tiden, vid sidan av andra evenemang på Natural History Museum och Tate Liverpool.
 

Större publikationer – som författare och redaktör

  1. The Cinema of Sri Lanka: South Asian Film in Texts and Contexts (2024, författare)
  2. John Carpenter Interviews (2024, redaktör)
  3. Imagining Easter Island: Representing Rapa Nui in Comic Books (2024, medförfattare)
  4. Post Script (2018; gäst-/medredaktör av ett dubbelt specialnummer på tema öar och film)
  5. Gothic Dissections in Film and Literature: The Body in Parts (2017, co-author) *"Short-listed for the IGA award for best monograph"
  6. Rapa Nui – Easter Island: Cultural and Historical Perspectives (2016, medredaktör)
  7. Moai Culture: Easter Island and Popular Imagination (2014, författare) 
  8. Small Nations, Big Neighbours: New Zealand & Canada (2011, medredaktör)
  9. New Zealand, France and the Pacific (2011, medredaktör)
  10. Easter Island, Myths, and Popular Culture (2011, författare)
  11. Studies in Travel Writing (2010, medredaktör till ett specialnummer om Nya Zeeland)
  12. Horror Zone: The Cultural Experience of Contemporary Horror Cinema (2009, redaktör)
  13. The Cinema of New Zealand (2009, på polska, redaktör)
  14. Studies in New Zealand Cinema (2009, författare)
  15. Harvard Review (2008, gästredaktör till specialnummer om nyzeeländsk litteratur)
  16. Asian Cinema (2008, medredaktör till specialnummer om Sri Lankesisk film)
  17. New Zealand Film - A Guide (2008, på polska, författare)
  18. Contemporary New Zealand Cinema (2008, medredaktör)
  19. New Zealand Filmmakers (2007, medredaktör)
  20. Film's Musical Moments (2006, medredaktör)
  21. Journal of British Cinema and Television (2006, medredaktör till ett specialnummer om bioupplevelsen)
  22. Post Script (2005, gästredaktör till ett specialnummer om australiensisk och nyzeeländsk film)
  23. The Cinema of John Carpenter: The Technique of Terror (2005, medredaktör)
  24. Journal of Popular British Cinema (2000, medredaktör till ett specialnummer om "Forbidden British Cinema")
  25. New Zealand - A Pastoral Paradise? (2000, medredaktör)

Undervisning

Jag är kursansvarig för följande kurser:

  • GK6. Kulturstudier och rörliga bilder
  • GK8. Specialstudium
  • Den Japanska filmens kuturhistoria
  • Postcolonial Perspectives on Audiovisual Media
  • Media Studies: Keywords for the Present (masternivå)

Jag har omfattande erfarenhet av att undervisa, leda och utveckla kurser på grund- och avancerad nivå. Under min karriär har jag samordnat och undervisat i bland annat följande kurser:

  • Nationella filmkulturer, Postkolonialism och film, Film från Asien-Stillahavsområdet, Nyzeeländsk film, Brittisk film, Italiensk film, Brittisk film från sextiotalet; Film i öst (fokuserad på japansk och koreansk film)
  • Samtida amerikansk film, Amerikansk ungdomsfilm, Genre och kulturell kontext, Amerikansk musikalfilm, Sciencefictionfilm; Perspektiv på populär skräckfilm; Dystopisk film, Genre och kön, Skräckfilm, Genre, berättande och kulturell representation, Populärfilm, Kortfilm, Maskulinitet och film, Film och etnografi, Ursprungsbefolkningars film
  • Fiktionsformer, Teoretiska ramverk för film och tv, Brittisk drama-tv,  Introduktion till filmvetenskap, Utveckling inom rörlig bild A, Utveckling inom rörlig bild B, Tv-institutioner och publiker; Filmhistoria och kritik fram till 1945, Perspektiv på film, Tv och turism, Tablåer och tv-programsättning: Bild, musik, ljud
  • Medieupplevelser; Kultur, medier, text, Populärkultur

Forskning

Mina forskningsintressen omfattar film i Asien-Stillahavsområdet (framförallt Nya Zeeland, Polynesien, Australien, Japan, Sri Lanka och Bangladesh), visuell, materiell och populärkultur i Stilla Havets öar (med fokus på Påskön och Nya Zeeland), marginalised cinemas, migration och diaspora, transnationalism och mångkulturalism, ursprungsbefolkningars film, Fourth Cinema och film i förhållande till post-settler-samhällen (särskilt Māori, samoansk och inuitisk film), öar och film samt djungelnarrativ, pre-cinema (tidigt fotografi, laterna magica och stereoskopiska bilder), armchair tourism, filmgenrer (musikaler, komedier, skräck och Gothic samt sagor), kultfilm, konsumtion och merchandise, filmhistoria och teknologi, film och maskulinitet, dystopisk och utopisk film, steampunk film, film och carnivalesque, film och filosofi, brittisk film, särskilt filmcensur/klassificering, genrer och trettiotalsfilm, post-klassisk Hollywoodfilm samt amerikansk film före och efter övergången till ljudfilm.