Stockholms universitet

Jakob EvertssonUniversitetslektor

Om mig

Jag är universitetslektor i pedagogik vid IPD och docent i historia vid Uppsala universitet. Jag är också docent i kyrkohistoria vid Åbo akademi. Min forskning har främst inriktats mot utbildningshistoriska frågeställningar och har berört olika teman från tidigmodern tid till nutid, ofta i skärningspunkten mellan historia och religionsvetenskap. Under 2020-2023 ledde jag ett projekt om skolinspektionens roll i implementeringen av folkskolan 1861–1930 (Vetenskapsrådet). Sedan dess ansvarar jag för ett projekt om universitet som remissinstans.

Vid sidan om verksamheten vid universitetet har jag en mångårig erfarenhet av tjänstgöring inom det civila samhället. Jag har haft både ledningsuppdrag och roller som senior rådgivare och handläggare med inriktning mot såväl nationella som internationella frågor. Genom åren har jag också haft ett flertal olika styrelseuppdrag. För närvarande är jag ordförande för nämnden för Carl Cederblads minnesfond som delar ut medel för forskning om folkbildning.

Jag har en undervisningsbakgrund i pedagogik, historia och teologi/religionsvetenskap. På grundläggande nivå bedrivs min undervisning inom kurserna utbildningens historia och skolans plats i samhället (UVK), pedagogiskt ledarskap och projekt och projektorganisation. På avancerad nivå är jag kursansvarig för kommunikativt ledarskap.

 

Urval av publikationer

Jakob Evertsson, (2024), "Lärdomens katedral: en studie av relationen mellan lärdomsskola och kyrka i Strängnäs från medeltid till yngre vasatid", 81-110, i Thomas Girmalm & Marie Rosenius (red.), Lärande och kyrka (Umeå: Umeå universitet). 

Jakob Evertsson, (2023), ”’Making Teaching Cheap’: Secondary Occupations and Feminisation in Elementary Schools in Sweden, 1861–1910”, Paedagogica Historica https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00309230.2023.2213161

Jakob Evertsson, (2022), “School inspection and state-initiated professionalisation of elementary school teachers in Sweden, 1861-1910”, History of Education vol 51, no 4, 500–521. Materiality, Wallcharts, and Educational Change in Sweden from the Mid-nineteenth to the Early Twentieth Century | Nordic Journal of Educational History (umu.se) 

Jakob Evertsson, (2022), Materiality, Wallcharts, and Educational Change in Sweden from the Mid-nineteenth to the Early Twentieth Century, Nordic Journal of Educational History vol 9, no 1, 27–59. Full article: School inspection and state-initiated professionalisation of elementary school teachers in Sweden, 1861–1910 (tandfonline.com)

Jakob Evertsson, (2022), ”Från katekes till naturlära: en mikrohistorisk studie av folkskolans införande i Lagunda kontrakt, 1861–1900”, Uppsala stiftshistoriska sällskaps årsskrift 2021, 16-28.

Jakob Evertsson,(2022), ”Skolinspektionen och implementeringen av folkskolan i Sverige 1861–1930”, Resultatdialog 2022: Kortfattade resultat från forskning finansierad av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté (Stockholm: Vetenskapsrådet, 2022), 27-31.

Jakob Evertsson, (2022), ”Skolinspektionens roll för folkskollärarnas tidiga professionalisering”, Vägval i skolans historia (4): 1–7 (referentgranskad). https://undervisningshistoria.se/skolinspektionens-roll-i-folkskollararnas-tidiga-professionalisering/

Jakob Evertsson, (2019), “Gustav Vasa och skolans avfolkning: undervisningens roll i förhandling om traditionell religion under tidig reformationstid i Sverige”, Svensk teologisk kvartalskrift vol 95, no 1: 33–52.

Jakob Evertsson, (2017), “Anticlericalism and Early Social Democracy in Sweden in the 1880s”, Church history and religious culture vol 97, no 2: 248–266.

Jakob Evertsson, (2015), “History, Nation, and School Inspections: the Introduction of Citizenship Education in Elementary Schools in late nineteenth-century Sweden”, History of Education, vol 44, no 3: 259–273.

Jakob Evertsson, (2014), “Classroom Wall Charts and Biblical History: a Study of Educational Technology in Elementary Schools in late nineteenth and early twentieth century Sweden”, Paedagogica Historica, vol 50, no 5: 668–684.