Stockholms universitet

Johan Lundin KlebergUniversitetslektor, docent

Om mig

Jag är legitimerad psykolog och docent i psykologi. Min forskning handlar om hur social och känslomässig information påverkar vad vi uppfattar och hur vi lär oss. Jag försöker särskilt förstå olika typer av ovanlig utveckling. I min forskning använder jag bland annat ögonrörelsemätning. Några av mina pågående forskningsprojekt är:

  • Belöningssystemet hos ungdomar med depression. Det mänskliga medvetandet och hjärnan har specialiserade processer för att uppfatta och bearbeta sådant vi upplever som positivt och belönande, till exempel andras leenden eller att vinna i spel. Avvikelser i belöningssystemet kan vara en underliggande process vid depression. Men hur ser de avvikelserna ut? Jag leder projektet AIDA där vi undersöker avvikelser i belöningssystemet hos tonåringar med depression med hjälp av ögonrörelsemätning, pupillometri och beslutsfattandeuppgifter.
  • Sällsynta genetiska syndrom som påverkar hjärnans utveckling. Tack vare de senaste decenniernas utveckling inom genetiken vet vi orsaken till många sällsynta tillstånd som påverkar hjärnans utveckling. Jag är intresserad av på vilka sätt detta visar sig i människors sätt att tänka, uppmärksamma och förstå världen. Forskningen kan bidra till mer anpassade insatser i habilitering och psykiatri, men också till mer kunskap om vägen från gener till beteende, tänkande och känslor. Några av de tillstånd jag är intresserad av är Williams syndrom, Smith-Magenis syndrom, 22q11-deletionssyndromet och Fragilt X syndrom och Turners syndrom.
  • Social ångest hos barn och ungdomar. Människor med social ångest tycker ofta att det är obehagligt att bli iakttagna och att möta andras blick. Därför tror många forskare att social ångest också hänger samman med ett annorlunda sätt att titta på ansikten. Svårigheter med att uppmärksamma andras ansikten skulle kunna vara en av orsakerna till att den sociala ångesten finns kvar. Min forskning tyder på att barn och ungdomar med social ångest ofta har subtila avvikelser i sina ögonrörelser när de tittar på andras ansikten.
  • Uppmärksamhet vid autism och ADHD. Både autism och ADHD hänger samman med annorlunda uppmärksamhet. Jag forskar om vilka typer av uppmärksamhet som är karakteristisk för de olika tillstånden under olika perioder av livet. Jag är också intresserad av varför autism, ADHD och ångest ofta överlappar.

Bakgrund

Jag disputerade i psykologi vid Uppsala universitet 2018, blev docent vid samma universitet 2020 och har också varit verksam vid Karolinska institutet sedan jag disputerade. Sedan 2022 är jag universitetslektor vid psykologiska institutionen vidd Stockholms universitet.

Undervisning

Jag undervisar om utvecklingspsykologi vid psykologprogrammet och fristående kurser i psykologi, handleder doktorander och uppsatsstudenter.

Publikationer (aktuellt 2023-02-07)

  1. Kleberg, J.L., Willfors, C., Björlin Avdic, H., Riby, D., Galazka, M.A, Guath, M., Nordgren, A., & Strannegård, C. (in press). Social feedback enhances learning in Williams syndrome. Scientific Reports. DOI10.1038/s41598-022-26055-8
  2. Thorup, E., Kleberg, J.L., Portugal, A.M, & Falck-Ytter, T. (in press). Social attention: Developmental foundations and relevance for autism spectrum disorder. Biological Psychiatry.
  3. Guath, M., Willfors, C., Björlin Avdic, H., Nordgren, A., & Kleberg, J.L. (in press). Pupillary response in reward processing in adults with major depressive disorder in remission. Journal of the International Neuropsychological Society.
  4. Guath, M.*, Kleberg, J.L.*, Weis, J., ... & Frick, A. (2022). Pupil dilation during negative prediction errors is related to brain choline concentration and depressive symptoms in adolescents . Behavioural Brain Research. (*Shared first authorship)
  5. Kleberg, J.L., Riby, D.M., Fawcett, C., Björlin Avdic, H., Frick, M.A., Brocki, K.C., Högström, J., Serlachius, E., Nordgren, A., & Willfors, C. (accepted for publication). Williams syndrome: reduced orienting to other’s eyes in a hypersocial phenotype. Journal of Autism and Developmental Disorders.
  6. Söderström, H., Brocki, K., Kleberg, J.L., Martinsson, U., & Ljungman (2022). Neurocognitive functions before and after radiotherapy in pediatric brain tumor survivors. Pediatric Neurology.
  7. Frick, M.A., Halldner, L., Brocki, K.C., & Kleberg, J.L. (2023). Disrupted attention to other’s eyes is linked to symptoms of ADHD in childhood. Child Psychiatry and Human Development, 54, 973–984. DOI: 10.1007/s10578-022-01316-9
  8. Jónsdottir, L., Neufeld, J., Falck-Ytter, T., & Kleberg, J.L. (2023). Autistic Children Quickly Orient Away from Both Eyes and Mouths During Face Observation. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53, 495–502. DOI: 10.1007/s10803-021-05378-x
  9. Willfors, C., Riby, D. M., van der Poll, M., Ekholm, K., Avdic Björlin, H., Kleberg, J. L.*, & Nordgren, A*. (2021). Williams syndrome: on the role of intellectual abilities in anxiety. Orphanet Journal of Rare Diseases, 16(1), 1-10. (* Shared senior author)
  10. Kleberg, J.L., Frick, M.A., & Brocki, K.C. (2021). Increased pupil dilation to happy faces in children with hyperactive/impulsive symptoms of ADHD. Development and Psychopathology, 33(3), 767-777.
  11. Kleberg, J.L., Högström, J., Sundström, K., Frick, A., & Serlachius, E. (2021). Delayed gaze shifts away from others’ eyes in children and adolescents with social anxiety disorder. Journal of Affective Disorders, 278, 280-287.
  12. Kleberg, J.L., Löwenberg, E.B., Lau, J.Y.F., Serlachius, E., & Högström, J. (2021). Restricted visual scanpaths during emotion recognition in childhood social anxiety disorder. Frontiers in Psychiatry, 12:658171. DOI: 10.3389/fpsyt.2021.658171
  13. Espinosa, L.*, Kleberg, J.L.*, Hofvander, B., Berggren, S., Bölte, S., & Olsson, A. (2020). Enhanced social learning of threat in adults with autism. Molecular Autism, 11(1), 1-9. (* Joint first authorship)
  14. Löwenberg, E.B., Aili, F., Serlachius, E., Högström, J., & Kleberg, J.L. (2020). Reduced left visual field bias for faces in adolescents with social anxiety disorder. Cognitive Neuropsychiatry, 25(6), 421-434.
  15. Kleberg, J.L., Frick, M.A., & Brocki, K.C. (2020). Can auditory warning signals normalize eye movements in children with ADHD? European Child & Adolescent Psychiatry, 29(12), 1635-1644. DOI: 10.1007/s00787-020-01484-w
  16. Högström, J., Nordh, M., Larson Lindal, M., Taylor, E., Serlachius, E., & Kleberg, J.L. (2019). Visual attention to emotional faces in adolescents with social anxiety disorder receiving cognitive behavioral therapy. PloS ONE, 14(11), e0225603. DOI: 10.1371/journal.pone.0225603
  17. Kleberg, J.L., Hanqvist, C., Serlachius, E., & Högström, J. (2019). Pupil dilation to emotional expressions in adolescent social anxiety disorder is related to treatment outcome. Journal of Anxiety Disorders, 65, 26-33. DOI: 10.1016/j.janxdis.2019.04.006
  18. Kleberg, J.L., Nyström, P., Bölte, S., & Falck-Ytter, T. (2019). Sex Differences in Social Attention in Infants at Risk for Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(4), 1342-1351. DOI: 10.1007/s10803-018-3799-z
  19. Kleberg, J.L., del Bianco, T., & Falck-Ytter, T. (2019). How Infants’ arousal influences their visual search. Child Development, 90(4), 1413-1423.
  20. Kleberg, J.L., Högström, J., Nord, M., Bölte, S., Serlachius, E., & Falck-Ytter, T. (2017). Autistic Traits and Symptoms of Social Anxiety are Differentially Related to Attention to Others’ Eyes in Social Anxiety Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(12), 3814-3821.
  21. Kleberg, J.L., Thorup, E., & Falck‐Ytter, T. (2017). Visual orienting in children with autism: Hyper‐responsiveness to human eyes presented after a brief alerting audio‐signal, but hyporesponsiveness to eyes presented without sound. Autism Research, 10(2), 246-250.
  22. Thorup, E., Kleberg, J.L., & Falck-Ytter, T. (2017). Gaze Following in Children with Autism: Do High Interest Objects Boost Performance? Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(3), 626-635.
  23. Kleberg, J.L., Thorup, E., & Falck‐Ytter, T. (2017). Reduced visual disengagement but intact phasic alerting in young children with autism. Autism Research, 10(3), 539-545.
  24. Kleberg, J.L., Selbing, I., Lundqvist, D., Hofvander, B., & Olsson, A. (2015). Spontaneous eye movements and trait empathy predict vicarious learning of fear. International Journal of Psychophysiology, 98(3), 577-583.
  25. Kleberg, J.L. (2015). Resting state arousal and functional connectivity in autism spectrum disorder. Journal of Neurophysiology, 113(9), 3035-3037.
  26. Kleberg, J.L., Lindberg, C., & Winblad, S. (2014). Facial memory deficits in myotonic dystrophy type 1. Acta Neurologica Scandinavica, 130(5), 312-318.

Forskningsprojekt