Stockholms universitet

Kamilla KlefbeckBiträdande lektor

Om mig

Kamilla Klefbeck är filosofie doktor (FD) i pedagogik. Hennes forskningsintresse har sitt ursprung i det didaktiska mötet med barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF), samt IF i kombination med autism. Under 20 år, 1997–2017, arbetade hon inom grund- och gymnasiesärskola, samt med uppdrag som pedagog inom daglig verksamhet. 2018-2022 genomförde hon sin forskarutbildning genom den nationella forskarskolan SET (Special Education for Teacher Educators), finansierad av Vetenskapsrådet (Dnr. 2017-06039). Den 25 maj 2022 disputerade Kamilla med avhandlingen; Att få tillträde till lärprocesser. Professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan.   Avhandlingen gav implikationer på hur lärare inom anpassad grundskola (f.d. grundsär-och gymnasiesärskola) kan utveckla sin undervisning för elevers delaktighet och lärande. Sedan disputationen har Kamilla fortsatt sitt arbete med att utforska lärarnas professionella utveckling i anpassad grundskola med fokus på elevers delaktighet och lärande. 

Undervisning

Kamilla Klefbeck undervisar på Speciallärar- och Specialpedagogprogrammen samt handleder masterstudenter inom specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon har tidigare undervisat i specialpedagogik på lärarutbildningar (från grundnivå till avancerad nivå) vid Högskolan Kristianstad.

Forskning

Sedan disputationen (2022-05-22) har Kamilla fortsatt att fördjupa sin forskning om lärares professionella utveckling i anpassad grundskola, med särskilt fokus på elevers delaktighet och lärande. Hon samarbetar nu med en kommunal skola för att implementera sina forskningsinsikter i praktiken genom att testa verktyg för kunskapsbedömning. Kamilla har även inlett ett samarbete med forskare i Japan för att fördjupa förståelsen av hur lesson study-metoden kan användas för att utveckla och synliggöra elevers kunnande i de anpassade skolformerna.