Stockholms universitet

Leonora Dugonjic-RodwinUniversitetslektor

Om mig

Som sociolog studerar jag utbildning eftersom jag i grunden är intresserad av hur privilegier formar människors livschanser.

Mitt forskningsintresse har kretsat kring privilegierade migranter och sociala grupper som framställer sitt särskilda intresse som universellt, monopoliserar produktionen av kunskap om sin egen existens och riktar vår blick mot vad jag gillar att kalla toppen av det sociala isberget: "Internationell utbildning", "kulturell mångfald", "alliansfrihet" eller till och med "det digitala  klyftan".

I min senaste bok undersöker jag den sociala historien bakom en privat gymnasieexamen, International Baccalaureate. Jag frågar vad det innebär att vara "internationell" idag. Som svar kombinerar jag lokala etnografiska studier i Genève och New York med en genomgång av flera arkivsamlingar och en geometrisk dataanalys av medlemsskolor på global nivå. Jag upptäcker hur begreppet"internationell" - som sedan mitten av 1800-talet syftade på relationerna mellan nationalstater - under mellankrigstiden kom att beteckna en specifik "mentalitet", och hur individer och grupper som på detta sätt symboliskt avskiljs från alla andra. Du kan läsa om detta i artiklar som jag har publicerat på engelska. Läs mer här om internationalism i utbildningen som en strategi för social differentiering under mellankrigstiden. Läs mer här om samtida skolritualer och privilegiet att överskrida den nationella identiteten och att uppfattas som "internationell" snarare än som "invandrare". Du hittar en recension av min bok här.

Sedan våren 2022 har jag varit involverad i ett stort kollektivt projekt som heter European Inventory of Societal Values of Culture as a Basis for inclusive Cultural Policies (INVENT Culture) och som drivs av Ecole normale supérieure i Paris-Saclay. Jag arbetade bland annat med den digitala teknikens inverkan på människors kulturaktiviteter, finansierat av Europeiska forskningsrådet. Du kan läsa om detta i populärvetenskapliga artiklar på projektets webbplats.

För närvarande forskar jag om de förberedelser för digitalt arbete som sker i intensiva "kodnings bootcamp" och den relaterade socialiseringsprocessen, övergången från skola till arbete och professionell omställning.

Undervisning

Jag undervisar inom Masterprogammet i pedagogik med internationell och jämförande inriktning.

Innan jag började på Stockholms universitet, hösten 2023, föreläste jag vid Uppsala universitet, Sciences Po och Sorbonne. Kurserna inkluderar allmän sociologi, kvalitativa och kvantitativa metoder, skrivande för samhällsvetare, social mobilitet, utbildningssociologi, ojämlikhetssociologi, transnationella utbildningsstrategier, kulturens socioekonomi.

Jag har handlett masterstudenters uppsatser i utbildnings- och kultursociologi. Ämnena omfattade bland annat: vägar mot ett  lyriskt yrke på Sicilien, internationalisering inom högre utbildning (svenska högskolor) och avkolonisering av utbildning (Filippinerna, 1932-1960).

Jag har också varit med i betygsnämnden för en doktorsavhandling inom utbildningshistoria om International Bureau of Education under mellankrigstiden (länk till avhandlingen här), diskuterat doktorandernas arbete i olika skeden (10%, 50%) och väglett dem i att använda mixad metod och metodik, dvs. kombinera etnografiskt fältarbete med sekundärlitteratur och dokumentanalys, kvantitativa data, prosopografi och granskning av arkivsamlingar i offentliga institutioner (stat, kommun, föreningar), internationella organisationer, skolor och enskilda personer.

 

Forskning

Mitt huvudsakliga forskningsområde är internationalism inom utbildning, som en strategi för social särskiljning och en plats för att reproducera ojämlikhet mellan länder, nationaliteter, språk och världslitteratur. Med International Baccalaureate-programmet som exempel visar jag hur maktrelationer mellan länder och språk avgör lärarnas val i klassrummet. Läsa mer här.

Mina forskningsintressen handlar om olika former av globalisering, de relaterade trenderna inom internationell rörlighet/migration och hur de påverkar utbildning och kultur i samhället.

  • Som forskningsassistent vid CNRS har jag deltagit i en europeisk jämförande och historisk studie av hindren för internationellt samarbete inom humaniora och samhällsvetenskap (INTERCO-SSH).
  • Som Swiss National Science Foundation Fellow vid Humboldt-universitetet i Berlin ledde jag forskning om migrationen av internationella studenter från det globala syd till Jugoslavien under det kalla kriget.

Publikationer

Du hittar mina senaste Open Access artiklar, på engelska, i ORCID och i Uppsala universitets DIVA. För en fullständig lista över publikationer på engelska och franska, se den bifogade filen till höger.