Niklas BondessonUniversitetslektor
Om mig
Presentation: |
|
|
Niklas Bondesson är docent marknadsföring och universitetslektor vid Stockholms Universitet. Han disputerade vid Lunds Universitet 2010 på en avhandling om kopplingen mellan varumärkespositionering, försäljning och lönsamhet. Sedan 2014 är han verksam som lärare och forskare vid Stockholm Business School.
Exempel på kunskapspridning utanför akademin:
|
Undervisning
Niklas undervisar i Marknadsföring på både grundnivå och på avancerad nivå.
Forskning
I sin forskning tittar Niklas på olika aspekter av positionering. Dels på den ekonomiska aspekten av positionering, i form av hur det kan generera intäkter och lönsamhet för företag. Dels på den psykologiska aspekten i form av hur konsumenter tolkar och agerar på de positioner de uppfattar på en viss marknad. Och dels på den organisatoriska aspekten, med avseende på hur organsiationer kan arbeta för att att positioneringsprocessen ska bli så framgångsrik som möjligt.
Dessutom forskar Niklas inom ämnet reklam, med fokus på hur såväl konsumenter som medarbetare och företagsledare förhåller sig till reklam.
Niklas forskningspublikationer har bl.a. förekommit i Industrial Marketing Management, Journal of Product and Brand Management, Journal of Brand Management samt International Journal of Advertising.