Stockholms universitet

Robert LecusayUniversitetslektor

Om mig

Jag är docent i pedagogik, lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning förskola, och projektforskare vid Malmö universitet (se forskningsprojekt nedan). Jag är också affilierad forskare till Helsingfors universitets grupp Cultural-Historical approaches to Children’s Learning and Development.

Innan jag och min familj flyttade till Sverige var jag doktorand (Interdisciplinary PhD Program in Communication & Cognitive Science) och lektor vid University of California, San Diegos Department of Communication och Laboratory of Comparative Human Cognition. Det var vid LCHC som jag påbörjade mitt partnerskap, som kvarstår än idag, med forskarkollektivet Playworlds of Creative Research. Jag är fortfarande affilierad forskare vid LCHC, där jag deltar i projektet Regenerating CHAT och dess utopiska förgreningar

Undervisning

Jag undervisar i det grundläggande förskollärarutbildningsprogrammet såväl som i masterprogrammet i förskoledidaktik. Förutom att handleda självständiga forskningsprojekt på grund- och avancerad nivå, undervisar jag kurser i lek, policy för tidig barndomsutbildning (med fokus på internationella perspektiv) och forskningsmetoder.

Forskning

Forskning och forskningsprojekt

Min nuvarande forskning fokuserar på studier av lek, undervisning och utbildning för hållbarhet i svensk förskola, med särskilt fokus på hur förskolepedagoger förstår och hanterar spänningar som uppstår från kombinationen av dessa aktiviteter i förskolan. Dessa intressen är rotade i ett mer generellt intresse för att utforska förhållandet mellan formellt och informellt lärande och utbildning.

Pågående och avslutade forskningsprojekt:

Educational Common Spaces: Passing through enclosures and reversing inequalities (2021-2024). Forskningsprojekt - Horizon 2020 European Union Research and Innovation Grant (Ioannis Pechtelidis- huvudforskare; Liselott Mariett Olsson – svensk lag).

Transforming Early Childhood Education and Care in the Baltic and Eastern European Region: Revitalizing pedagogical perspectives from Serbian, Finnish and Swedish Scholarship and Practice in the Field (2022-2023) Forskarnätverk - Östersjöstiftelsen

Teaching, Play and Education for Sustainability in the era of Schoolification in Swedish Preschool: Case studies of the integration of the Playworld pedagogy in Reggio-inspired preschools (2021-2022). Forskningsprojekt - Södertörns Högskola – Lärarutbildning Forskningsbidrag.

Early Childhood Education for Sustainable Development in the Era of “Teaching” in Swedish Preschool. Examining Children’s Pretend and Exploratory Play in a Preschool Forest Garden Intervention (2017-2019). Forskningsprojekt - Learning Practices in and out of School Research Environment Seed Grant.

Mångfunktionella utomhusmiljöer som främjar hälsa och hållbarhet: en studie av samverkansprocesser för stärkta ekosystemtjänster i staden. (2017 – 2022). Forskningsprojekt - Forskningsrådet Formas (Tobias Samuelsson – huvudforskare)

Documenting and Assessing Learning in Informal and Media-Rich Environment: State of the art review (2011 – 2015). Forskningsprojekt - John D. and Catherine T. MacArthur Foundation

Forskningsprojekt

Publikationer

För en komplett lista över publikationer, besök mina sidor på Google Scholar, Researchgate eller Web of Science (SU:s DiVA kommer endast att visa min forskning från och med 2023 eller senare).