Stockholms universitet

Sophie-Bettina Landwehr SydowAffilierad

Om mig

är doktorand inom 'Informationssamhälle' på DSV vid Stockholms Universitet samt finanserad inom medieteknik på Södertörns Högskola. För närvarande så arbeta jag även som utbildningsassistent på DSV. Min forskning kretsar kring maker rörelsen, upplevelser av making och dess kunskapsutbyte i praktiken.

Undervisning

Jag har undervisat inom medieteknik vid Södertörns Högskolan sedan 2015. Här har jag mest tagit en assisterande roll genom att hålla seminarier och workshops. Men ibland tar jag också ledningen i att hålla föreläsningar såväl som olika praktiska lab arbete och workshops samt rättning och betygssättning. Dessutom har jag handledt 30+ studenter på kandidatnivå under deras examensarbete samt deras slutprovsprojekt. Under de senaste fem åren har jag undervisat på följande kurser:

  • Innovation, kreativitet och design, 7,5 hp (förberedelse, föreläsning, workshops, rättning)
  • Interaktionsdesign I och II (medieteknik B), 30 hp (föreläsningar och seminarier)
  • Medietekniksforskning, 7,5 hp (föreläsningar och workshops)
  • Vetenskapsteori (medieteknik C), 30 hp (rättning)
  • Temaveckan (samordning, organisation av talare, workshops och föreläsning för 200+ studenter)
  • Praktiska tentamensprojekt, 7,5 hp (handledning)
  • Praktisk erfarenhet inom industrin, 7,5 hp (handledning)
  • Kandidatexamen, 15 hp, 22 studenter har hittils framgångsrikt tagit examen under min handledning
  • UX Experience and Interactive Media Design & UX prototyping (Master course), 7,5 hp (seminarier, föreläsningar, workshops)

Som en del av min egen förberedelse för undervisning har jag framgångsrikt besökt och gått en kurs om ”Undervisning för högre utbildning” 7,5 hp. Dessutom har jag varit involverad i styrelser och kommittéarbete inom universitetet i Södertörn.

Forskning

Min forskningsintresse kretsar kring maker rörelsen, upplevelser av making och kunskapsutbyte i praktiken. Jag har, tillsammans med mina handledare, kommit fram och introducerad koncept kring material litteracitet (material literacy) och maskin sensibilitet (machine sensibility) bland andra, där jag utforskar relationen mellan människor, artifakter och teknologier samt sammanhang av material, maskiner och kunskap. Jag undersöker hur förståelse för material och maskiner (såsom 3D skrivare) inom maker sammanhang utvecklas genom sammanvävda förkroppsligade (embodied) och socialt meningsskapande (sense-making). Making är enligt mig ett fascinerade område som utmanar, förändrar och testar gränser mellan hobbybaserad verksamhet, entreprenörskap och olika tillverkningsprocesser. Min utmaning som doktorand är att kritiskt belysa och förstår vilken plats och betydelse maker rörelsen har för aktiva makers, och vilka avtryck som görs inom akademin, industrin och samhället.

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • "It's a Bomb!" – Material Literacy and Narratives of Making

    2017. Sophie Landwehr Sydow, Jakob Tholander, Martin Jonsson. Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 121-132

    Konferens

    This paper analyses a series of events in which a discarded box found in a garbage room is examined and taken apart in the context of a makerspace. The participants' inquiry provided a rich and multifaceted experience in various settings, including puzzle-solving, exploring physical and digital materials, engaging people with different skills. The social engagements with and around the artifacts brought certain interpretative aspects to the fore. Situated acts of interpretation worked as ways of building a coherent narrative and a meaningful experience. In the paper, we highlight the relationship between on the one hand the subjects' skills and motivations to understand and make sense of the technology at hand which we call material literacy, and on the other hand the specific material qualities that encourage or trigger certain interpretations and experiences. The qualities we discuss are: opacity, risk, authenticity, uniqueness, age, and hybridity. This study allows us to reposition the contemporary understanding of makerspaces beyond that of being places for innovation and learning.

    Läs mer om "It's a Bomb!" – Material Literacy and Narratives of Making
  • Producing Printability

    2019. Kristin N. Dew (et al.). Human-Computer Interaction 34 (5-6), 433-469

    Artikel

    Three-dimensional printing is widely celebrated as enabling open design and manufacturing practice. With easy-to-use techniques such as automated modeling, fabrication machines ostensibly help designers turn ideas into fully fledged objects. Prior HCI literature focuses on improving printing through optimization and by developing printer and material capabilities. This paper expands such considerations by asking, how do 3D printing practitioners understand and create “printability?” And how might HCI better support the work that holds together printing workflows and changing ecosystems of materials and techniques? We conducted studies in two sites of open design: a technology firm in Silicon Valley, California and a makerspace in Stockholm, Sweden. Deploying workshops and interviews, we examine how practitioners negotiate the print experience, revealing a contingent process held together by trial and error exploration and careful interventions. These insights point to the value of tools and processes to support articulation work, what Strauss and colleagues have called the acts of fitting together people, tasks, and their ordering to accomplish an overarching project. We show that despite the sought-after efficiencies of such manufacturing, 3D printing entails articulation work, particularly acts of alignment, exposing messy modes of production carried out by a varied cast of practitioners, machines, and materials.

    Läs mer om Producing Printability

Visa alla publikationer av Sophie-Bettina Landwehr Sydow vid Stockholms universitet