Stockholms universitet

Zara Luna HjelmDoktorand

Om mig

Jag är doktorand i genusvetenskap på Stockholms universitet sedan hösten 2023. Mina forskningsintressen spänner över bland annat visuell kultur, såsom konst- och film teori, samt dekolonialitet och nymaterialism. I mitt forskningsprojekt utforskar jag representationer och erfarenheter av intersektionen mellan transnationell och transrasial adoption i film och aktivism, i synnerhet i digitala miljöer. Således undersöker jag olika former av adoptionsnarrativ i relation till kolonialism, identitetskapande och trauma, där jag placerar transnationella och transrasiala adoptioner i kontexten av kolonialitet och modernitet för att utmana den hegemoniska förståelsen av adoption. Studien syftar på så sätt till att fylla forskningsgapen i fältet för kritiska adoptionsstudier genom att centrera adopterades röster och återta makten över adoptionsnarrativet, särskilt fokuserat på rörelser och debatter i Sverige. Forskningsprojektet är en del av den VR-finansierade forskarskolan GENHDI (forskarskolan för Gender, Humanitiet, and Digital Culture), vilket är ett sammarbete mellan Centrum för genusforskning (Uppsala universitet), Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier (Stockholms universitet) och Instutionen för kultur och utbildning (Södertörns universitet). 

Innan mina doktorandstuder har jag bland annat studerat konstvetenskap, varpå jag år 2019 tog en fil. kandidat med inriktning Konstvetenskap och visuell kommunikation vid Linköpings universitet. Min uppsats, Konsten att uppträda (2017), handlade om genus- och identitetsskapande genom performancekonst fokuserat på konstnärerna Marina Abramovic och Uwe Laysiepen (Ulay). Jag fortsatte därefter mina studier vid Linköpings universitet, där jag år 2021 tog en masterexamen i Konstvetenskap och visuell kommunikation samt en masterexamen i Genusvetenskap med särskild inriktning på intersektionalitet och förändring: den första, Kolonialtidens barn (2019), analyserade kolonialismens inflytande på 1800-tals målningar föreställande barn och barndomen ur en feministiskt intersektionellt synvinkel; i den andra uppsatsen, Frihetskämpar och blodsbesutlande ikoner (2021), undersökte jag diskursen som kretsade kring två monument relaterade till 2020 års Black Lives Matter-demonstrationer, och satte de i kontexten av Sveriges koloniala och antirasistska historia tillsammans med det konstvetenskapliga fenomenet 'damnatio memoriae'. Jag skrev även två uppsatser för min master i genusvetenskap, Blood, Sperm, and Tears in Extreme Cinema (2020) och Mirror, Mirror (2021), vilket båda granskade förkroppsligandet kön genom den kulturella och fenomenologiska perspektiv i film via digitala tekniker. År 2021 började på masterprogrammet i Religion i fred och konflikt vid Uppsala universitet, där jag tog min magisterexamen i Teologiska studier år 2023. Min uppsats, Woven from Hundreds of Flowers (2023), handlade om religiösa traditioner, kollektivt minne och representationer av kön i den nepalesiska filmen White Sun (2016). 

Parallellt med min akademiska karriär har jag varit aktiv i diverse människorättsorganisationer fokuserat kring samtycke i lag och praktik i Sverige. Dessutom är jag även filmjournanist och publicerar regelbundet recensioner och artiklar, främst i nättidningen Kultmagasin.

Mina handledare är Lena Gemzöe och Johanna Gondouin. 

Forskningsprojekt